Genel Bilgi
Kod | BİO501 |
Ad | Temel Tıbbi Biyoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Tıbbi Biyoloji konuları öncelikli olarak hücre biyolojisi hakkında bilgi sahibi olmasını, hücrenin evrimini, yapısını, hücre organellerinin fonksiyonunu, genetik materyalin yapısını, genetik materyalin önemini, hücrelerin farklılaşması ile oluşan dokular ve oluşan kusurlar sonucunda meydana gelen kalıtsal hastalıklar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Biyolojide Metot ve Kavramlar, Mikroskop Kullanımı ve Çeşitleri, Canlının Orijini ve Evrimi, İnsanın Moleküler Evrimi, İnsanın Ekosistemdeki Yeri, Ekolojik Piramitler ve Biyoenerji, İnsan Çevre Etkileşimi, Viruslar ve Monera Alemi, Protista Alemi ve Fungi Alemi, Biyolojik Reaksiyonlar, Biyolojik Makromoleküller ve Sıvılar, Hücre Teorisi ve Biyolojik zarlar, Hücre Organelleri, Hücre Zarında Taşınma, Hücre Yüzeyi Özelleşmeleri ve Bağlantıları, Hücre İletişim Sistemleri, Fotosentez ve Kemosentez, Hücre Solunumu, Hücre Döngüsü, Hücre Bölünmesi ve Kontrolü, Eşeysiz ve Eşeyli Üreme, Dokular.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof.Dr. Halil Kasap, Prof.Dr. Mülkiye Kasap, Prof.Dr. Osman Demirhan, Prof.Dr. Davut Alptekin, Prof.Dr. H. Ümit Lüleyap, Prof.Dr. Ayfer Pazarbaşı, Prof.Dr. Ali İrfan Güzel. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Nobel Kitabevi, Genişletilmişl 3. Baskı. 2020.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücrenin oluşumu ve evrimini bilmeli. |
ÖÇ02 | Hücrenin organik bileşenlerini bilmeli. |
ÖÇ03 | Prokaryot ve ökaryot hücre kavramını bilmeli. |
ÖÇ04 | Protista ve fungi alemini bilmeli. |
ÖÇ05 | Hücrenin yapısını ve hücre organellerini bilmeli. |
ÖÇ06 | Genetik materyalin (DNA,RNA) yapısını bilmeli. |
ÖÇ07 | Hücre döngüsünü, hücre bölünmesini (mitoz, mayoz) bilmeli. |
ÖÇ08 | Hayvansal dokuları bilmeli ve mikroskopta tanıyabilmeli. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojide Metot ve Kavramlar Mikroskop Kullanımı ve Çeşitleri | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Canlının Orijini ve Evrimi İnsanın Moleküler Evrimi | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İnsanın Moleküler Evrimi İnsanın Ekosistemdeki Yeri | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Ekolojik Piramitler ve Biyoenerji İnsan Çevre Etkileşimi | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Viruslar ve Monera Alemi Protista Alemi ve Fungi Alemi | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Biyolojik Reaksiyonlar Biyolojik Makromoleküller ve Sıvılar | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hücre Teorisi ve Biyolojik zarlar Hücre Organelleri | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Soru cevap şeklinde sınav hazırlıkları | |
9 | Hücre Organelleri | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Hücre Zarında Taşınma Hücre Yüzeyi Özelleşmeleri ve Bağlantıları | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hücre İletişim Sistemleri Fotosentez ve Kemosentez | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hücre Solunumu Hücre Döngüsü, Hücre Bölünmesi ve Kontrolü | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hücre Döngüsü, Hücre Bölünmesi ve Kontrolü Eşeysiz ve Eşeyli Üreme | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Gametogenezis, Fertilizasyon ve Zigotun Bölünme Evreleri, Morfogenezis ve Postembriyonik Gelişim | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Dokular | Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, mikroskop | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru cevap şeklinde sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru cevap şeklinde sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |