Trans507 Biyobelirteçler ve Kişiye Özel Tıp (Z)

5 AKTS - 1-4 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod Trans507
Ad Biyobelirteçler ve Kişiye Özel Tıp (Z)
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 1-4 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yasemin SAYGIDEĞER


Dersin Amacı / Hedefi

Genomik analiz ve genetik danışmanlıktan kanser biyobelirteçlerine; kronik hastalıkların risk değerlendirmesinden gen-çevre etkileşimlerinin anlaşılmasına kadar; ve farmakogenomikten multi-omik veri entegrasyonuna kadar, kurs öğrencileri hassas tıbbın birçok yönüne, laboratuvardan hasta yatağına ve nüfus sağlığına kadar bilgi sahibi olacaktır.

Dersin İçeriği

Bu kurs, öğrencilere hassas tıbbın temellerini ve pratik etkilerini, fırsatlarını ve zorluklarını anlamaları için temel bilgi ve araçları sağlayacaktır. Kesin tıp çağı teşhisi, tedavi seçimi, genetik danışmanlık, halk sağlığı müdahaleleri ve biyomedikal araştırmaları ele alacaktır. Ayrıca veri bilimi ve etik konularla da ilgilenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

n/a

Notlar

Güncel literatür


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu dersi alan öğrenciler kavramların güncel anlamlarını anlayarak hastalıkların tanı, tedavi ve takibindeki güncel sorunları örnek olgular üzerinden anlatabilir ve biyobelirteç ve kişiye özel tıp uygulamalarının gereklilik ve nedenlerini ifade edebilir.
ÖÇ02 Öğrenciler bir biyobelirteçin geliştirilme aşamalarını ve nasıl test edildiğini öğrenir
ÖÇ03 Seçtikleri bir konuda biyobelirteç geliştirme proje taslağı hazırlarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Translasyonel Tıp alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanıyla ilgili problemleri araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme ulaştırır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Deneysel araştırma planlar, yapar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Translasyonel Tıp alanı ile ilgili uygulamalarda beklenmedik sorunları çözmek için bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve yeni stratejik çözüm önerileri getirir, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Translasyonel Tıp veya ilişkili alanlardaki bilimsel çalışmaları bağımsız veya ekip üyesi olarak yürütür. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Translasyonel Tıp alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Translasyonel Tıp alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Translasyonel Tıp alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri ve etik ilkeler çerçevesinde değerlendirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyobelirteçler ve Bireyselleşmiş Tıp Kavramlarının anlaşılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 İnsan genom değişkenliği ve fenotipik sonuçları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Nadir genetik hastalıklar ve precision medicine Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
4 Yeni jenerasyon sekanslama ve likit biyopsi teknikleri Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
5 Biyobelirteç keşif yöntemleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Biyobelirteç keşfi makale sunumları Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
7 Olgu çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Likit kormatografi - kütle spektroskopisi yöntemleri ile biyolojik örneklerin çalışılması -I Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
10 Likit kormatografi - kütle spektroskopisi yöntemleri ile biyolojik örneklerin çalışılması - II Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
11 Biyobelirteç keşfi proje taslağı çalışmaları - I Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
12 Öğrenci proje taslağı sunumları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Biyobelirteç keşfi proje taslağı çalışmaları - II Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Kanıta dayalı bireysel tıp örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
15 Bireysel Tıpta yeni teknolojiler, fırsatlar ve zorluklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 6 24
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 4 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 124
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,96
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.12.2022 09:45