Genel Bilgi
Kod | DEN123 |
Ad | Biyokimya-I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşamla beraber var olan biyokimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kimyasal hesaplamaları, aminoasitleri, proteinleri, lipidleri ve karbohidratları, enzimleri, nükleik asitleri, hormonları, biyokimyasal döngüleri ve moleküler mekanizmaları içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Harper'in resimli Biyokimyası, Lippincott Biyokimya
Notlar
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel biyokimyasal yapıları ve mekanizmaları açıklar |
ÖÇ02 | Beslenme biyokimyası mekanizmalarını açıklar |
ÖÇ03 | Lipid, karbonhidrat, protein ve nükleik asit yapıların biyokimyasal özelliklerini bilir ve bu yapıların metabolizmalarını açıklar |
ÖÇ04 | Polimerlerin yapı ve özelliklerini kavrar, polimerleşme reaksiyonlarını öğrenir. Diş hekimliğinde kullanımları hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş | DERS NOTLARI | |
2 | Atom yapısı ve biyolojik bağlar | DERS NOTLARI | |
3 | Doymuş Hidrokarbonlar | DERS NOTLARI | |
4 | Doymamış Hidrokarbonlar | DERS NOTLARI | |
5 | Artomatik bileşikler | DERS NOTLARI | |
6 | Fonksiyonel gruba sahip organik bileşenler | DERS NOTLARI | |
7 | Karboksilik asitler ve türevleri | DERS NOTLARI | |
8 | Azotlu bileşikler | DERS NOTLARI | |
9 | Polimerleşme ve polimerler | DERS NOTLARI | |
10 | Polimerleşme ve polimerler | DERS NOTLARI | |
11 | Çözelti ve derişim kavramı | DERS NOTLARI | |
12 | Su, asit baz kavramı | DERS NOTLARI | |
13 | pH ve tampon kavramı | DERS NOTLARI | |
14 | Amino asitler | DERS NOTLARI | |
15 | Proteinler | DERS NOTLARI | |
16 | Ara Sınav | DERS NOTLARI | |
17 | Karbonhidratlar | DERS NOTLARI | |
18 | Lipitler | DERS NOTLARI | |
19 | Nükleik asitler | DERS NOTLARI | |
20 | Enzimler | DERS NOTLARI | |
21 | Vitaminler | DERS NOTLARI | |
22 | Mineral ve beslenme biyokimyası | DERS NOTLARI | |
23 | Metabolizmaya giriş | DERS NOTLARI | |
24 | Glikoliz, Glukoneojenez ve denetimi | DERS NOTLARI | |
25 | Karbohidrat sentezi ve depolanması pentoz fosfat yolu, glikojen sentez ve yıkımı | DERS NOTLARI | |
26 | Trikarboksilik asit döngüsü | DERS NOTLARI | |
27 | Elektron transport sistemi | DERS NOTLARI | |
28 | Lipitler metabolizması I, yağ asitlerinin yıkımı, trigliserit ve fosfolipit metabolizması | DERS NOTLARI | |
29 | Lipitlerin sentez ve depolanması II, Yağ asitlerinin sentezi, kolesterol yapısı ve biyosentezi | DERS NOTLARI | |
30 | Su elektrolit ve asit baz dengesi biyokimyası | DERS NOTLARI | |
31 | II.Ara Sınav | DERS NOTLARI | |
32 | Yıl Sonu Sınavları | DERS NOTLARI |