Genel Bilgi
Kod | CHH526 |
Ad | Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tedavisi cerrahi olarak planlan hastanın ameliyat öncesi, ameliyat ve ameliyat sonrası hemşirelik bakım ve uygulamalarını öğretmektir. Ayrıca ameliyathanenin fiziksel yapı özellikleri, ameliyathanede trafik ve hareket, ameliyathanede kullanılan malzemeleri, sterilizasyon, dezenfeksiyon ve asepsi ilkelerini benimsetmektir. Ameliyathane ekibinin görev ve sorumlulukları ile ekip içerisinde ameliyathane hemşiresinin rol ve görevlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Cerrahinin tanımı ve sınıflandırması. Cerrahi hastalıklarda sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi ve dengesizlikleri. Şok türleri ve şoktaki hastaya yaklaşım. Yara iyileşmesi. Perioperatif hemşirelik. Hastane enfeksiyonları. Yanıklı hastada hemşirelik bakımı. Meme hastalıkları. Sinir sistemi cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Gastrointestinal sistem cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Göğüs-kalp-damar cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Ürogenital sistem cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Kas-iskelet sistemi cerrahisi. Göz hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Kulak-burun-boğaz hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Endokrin sistemin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakım.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu ya da yan koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
1.Erdil, .F, Elbaş Özhan, N. 2001; Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Aydoğdu-Ofset Ltd.Şti, Genişletilmiş 4. Baskı, Ankara.2.Karadakovan, A., Eti Aslan, F. 2010; Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, 1. Ed. Nobel Tıp Kitabevi, Adana.3.Aksoy, G., Kanan, N., Akyolcu, N. 2012; Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 4.Erdil, F. Bayraktar, N. 2004; Hemşireler İçin Sıvı - Elektrolit ve Asit - Baz Dengesinin ABC'si.5. Akyolcu, N., Aksoy, G., Kanan, N. 2011; Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.6. Iain D. Anderson. (Çeviri; Değerli, Ü). 2009; Kritik Cerrahi Hastanın Bakımı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.7. Guyton a Hall. (Edt; Çavuşoğlu, H., Çağlayan Yeğen, B.) 2007. Tıbbi Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
Pubmed, Google Akademik
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır |
ÖÇ02 | Cerrahi hastasında stres yanıtını tanır ve uygun girişimleri yapabilir |
ÖÇ03 | Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri farkedebilir uygun tedaviyi yönetebilme, bakım gereksinimlerini yerine getirebilir |
ÖÇ04 | Saptanan bakım gereksinimleri doğrultusunda gerekli hemşirelik girişimlerini uygulayabilir ve sonuçlarını değerlendirebilir |
ÖÇ05 | Cerrahi klinikler için önemli olan hızlı ve doğru karar verme becerisini kullanabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Solunum Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kalp-Damar Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sindirim Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Organ Nakli ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Metabolik ve Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Meme Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | VAKA TARTIŞMASI-I | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Üriner Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kas İskelet Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sinir Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kulak-Burun-Boğaz Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Göz Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | VAKA TARTIŞMASI-II | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | VAKA TARTIŞMASI-III | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |