Genel Bilgi
Kod | MIM298 |
Ad | Mimari Proje IV |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 6-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Erdem ÇINKIL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Basri GAZİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Elbrous HAMASH (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Arş.Gör.Dr. GAMZE ATAY (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Proje konusuna ait örneklerin ve arazinin analizi (iklim, yol, topoğrafya vb.), yakın ve uzak çevrenin (kentsel açıdan) değerlendirilmesi ile leke etüdleri; mekansal organizasyon, işlevsel akıcılık, kütlesel senaryo ve fonksiyon ilişkisi, strüktürel çözümler, malzeme kullanımı, cephe analizleri, yeşil mimari, standart ve yönetmeliklere uyum, yapı kimliği vb. kriterler ile öğrencilerin sentez yapabilme, çok sayıda çözüm alternatiflerini maketi ile birlikte tartışabilme ve ideal olan önerisini geliştirerek 2 ve 3 boyutlu sunma ve sonucunda bir sonraki projeyi almaya hazır hale gelmesidir.
Dersin İçeriği
Proje konusu, doğal çevre koşullarını çok yönlü olarak tasarım problemlerine veri olarak kullanarak yapay çevre tasarlama becerisini geliştirecek niteliktedir. Konular, mimari düşüncenin strüktür, konstrüksiyon, detay ile birlikte ele alınması; farklı detay düzeylerinde çalışılması gereken tasarım problemleri olarak ele alınır. Çok karmaşık olmayan bina yada binalar grubu, tasarım süreçlerinin deneyimlenmesi, teknik verilerin tasarım süreçlerine dahil edilmesi, tüm tasarım alanları ile ilgili bilgilendirme ve araştırma çalışmalarının sonuçlarını içerir.
Dersin Ön Koşulu
MIM215 Mimarimproje 3
Kaynaklar
Çeşitli süreli yayınlar, Neufert, Konu ile ilgili çizim ağırlıklı anlatıma sahip kitaplar, mimarlıkla ilgili internet sayfaları
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konu ile ilgili örneklerin eskizlerle analizinin yapıldığı bir dosya hazırlama |
ÖÇ02 | Arazi maketi ile birlikte çevresel ve iklimsel verileri analiz etme |
ÖÇ03 | İhtiyaç programını yorumlama, fonksiyon şeması, eleman etütleri. |
ÖÇ04 | Üstteki analizler doğrultusunda çeşitli senaryolarla leke etütleri ve maketleri |
ÖÇ05 | Alternatif önerilerden en uygununu kitle plastiği ve konstrüksiyon seçimini dikkate alarak geliştirme |
ÖÇ06 | Malzeme, doku, renk ve şekil-zemin ilişkisi ile kitleye estetik değer kazandırma |
ÖÇ07 | Ulaşılabilirlik, standart ve yönetmeliklere uygunluk sağlama |
ÖÇ08 | Geliştirilen projeyi mimari anlatım tekniğine uygun çizimler ve maketi ile sunma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Konunun verilmesi, veri toplama konusunda açıklamalar, | Neufert vb. eleman çeşit ve ölçülerini içeren kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
2 | Örneklerin analizi, arazi ile ilgili bilgilerin verilmesi | Arkitera vb.mimarlık ile ilgili çeşitli web siteleri, yerli ve yabancı süreli dergiler, yerinde inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Örneklerin analizi, İhtiyaç programı, fonksiyon şeması, eleman etütler vb.ile dosya teslim | Arkitera vb.mimarlık ile ilgili çeşitli web siteleri, yerli ve yabancı süreli dergiler, yerinde inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | 2 ve 3 boyutlu leke etütleri ile çok sayıda alternatifler üretme | Arkitera vb.mimarlık ile ilgili çeşitli web siteleri, yerli ve yabancı süreli dergiler, yerinde inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Kütlesel senaryo ile leke etütlerine devam | Arkitera vb.mimarlık ile ilgili çeşitli web siteleri, yerli ve yabancı süreli dergiler, yerinde inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Ölçek büyütme ve konstrüksiyon | Arkitera vb.mimarlık ile ilgili çeşitli web siteleri, yerli ve yabancı süreli dergiler, yerinde inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Eskiz Sınavı ve Ara teslim | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Ara Sınav | Çeşitli çizim, yapı elemanları ve detay kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Malzeme, doku, renk ve şekil-zemin ilişkisi | Yapı kabuğu estetiği ve dış mekanı içeren kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Standart ve yönetmeliklere uygunluk sağlama | Çeşitli yönetmelikler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Jüri ve sınav | Jüri ve sınav | |
12 | Detay çözümleri, çevre düzenl vb. son düzenleme | Çeşitli yapı elemanları ve detay kitapları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Proje sunum paftası ve teslime yönelik bilgiler | Proje teslimine yönelik çizim ve sunumları içeren kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Teslime yönelik proje ve maket son düzenleme | Tasarımın teslime hazır.ve önceki dönem projeleri inc. | |
15 | Proje sunuş çalışmaları | Tasarımın teslime hazır.ve önceki dönem projeleri inc. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ||
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 24 | 4 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 4 | 20 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 5 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,04 | ||
AKTS | 8 AKTS |