Genel Bilgi
Kod | SHS137 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TOĞRUL NAĞIYEV |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TOĞRUL NAĞIYEV
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan yapısı ve hastalıkları ile ilgili tıbbi terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmak
Dersin İçeriği
Tıbbi terminolojiye giriş, kökler, ön ekler, tanısal son ekler, uygulama ve eylem belirten son ekler, belirtileri tanımakta kullanılan son ekler, tıbbi kısaltmalar, genel tıbbi terimler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ferdi TANIR. Tıbbi Terminoloji Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları, Adana, 2009.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Tıbbi terimlerin söyleyiş kurallarını listeler. |
ÖÇ02 | 2. Tıbbi terimleri oluşturan ögeleri listeler. |
ÖÇ03 | 3. Terimleri yapısal olarak ayrıştırır. |
ÖÇ04 | 4. İnsan yapısındaki tanım ve terimleri ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını ayırt eder ve organ sistemlerinin anestezi uygulamaları ile olan ilişkisini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında vücuttaki temel hemodinamik parametrelerin izlenmesi ve sıvı replasmanı, kan ve kan ürünleri transfüzyonu hakkında temel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kardiyopulmoner resüsitasyonu, yoğun bakım prensiplerini ve reanimasyonda en sık görülen hastalıkları tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen konusunda temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi cihazının çalışma mekanizması ve bakımı ile ilgili basamakları listeler. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitörizasyon yöntemlerinin isimlerini sayar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında ve sonrasında bir hastanın izlenme parametrelerini tanır, ortaya çıkabilecek komplikasyonları açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacak işlemleri ve kullanılacak ilaç ve malzemeleri kliniğin protokollerine uygun bir şekilde planlar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarını listeler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve hijyen kurallarının uygular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi polikliniğinde hastaları istenen şekilde hazırlar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel monitörizasyon yöntemlerini uygular, ileri monitörizasyon gereçlerini hazırlar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarına uygun olarak, hekim tarafından istenilen şekilde ilaç ve hasta hazırlığını yapar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yapar/yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel ve bölgesel anestezi uygulaması sırasında ve ameliyat sonrası hastayı tek başına takip ederek anestezi derinliği ve yaşamsal parametreleri sürekli izler ve istenen aralıklarla kaydeder. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezik ilaçların komplikasyonlarını tanır ve hızla hekime haber verir. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, gerekli durumlarda ilk müdaheleyi yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve tarihçe, Sınıflamalar | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
2 | Söyleyiş kuralları | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
3 | Tıbbi terimlerde temel parçalar, Terimlerin yapısal ayrışımı | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
4 | Kökler | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
5 | Ön ekler | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
6 | Ön ekler 2 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
7 | Son ekler | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ödev | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
9 | Son ekler 2 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
10 | Terimlerin tekil ve çoğul formları, Küçültme terimleri | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
11 | Eponimler, Tıbbi kısaltmalar | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
12 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
13 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler 2 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
14 | Genel tıbbi terimler | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
15 | Genel tıbbi terimler 2 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |