BED556 Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler ve Psikolojik Süreçler

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BED556
Ad Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler ve Psikolojik Süreçler
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EREN ULUÖZ


Dersin Amacı / Hedefi

Bu Dersin Temel Amacı Öğrencinin Spor yaralanmaları hakkında temel ilkeleri bilmesi ve ortaya çıkan psikolojik süreçleri ve bu süreçleri yönetebilme becerilerini öğrenebilmesidir

Dersin İçeriği

Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler, teoriler ve Psikolojik Süreçlerin öğrenilmesi ve yönetilmesi

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Sports Injuries. Their Prevention and treatment. L. Peterson & P. Renström. Martin-Dunitz, London, 1990, ISBN: 0-948269-92-8 Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8

Notlar

Sports Injuries. Their Prevention and treatment. L. Peterson & P. Renström. Martin-Dunitz, London, 1990, ISBN: 0-948269-92-8 Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 - Spor Yaralanmaları ile ilgili temel kavramları bilir
ÖÇ02 - Spor Yaralanmalarına neden olan faktörleri bilir
ÖÇ03 Aşırı kullanım yaralanmaları ve önlenmesi konusunda deneyim sahibi olur.
ÖÇ04 - Sporcuya yaralanma konusunda etik kurallar çerçevesinde bilgi verme ve uygulama yapmayı tartışır
ÖÇ05 - Spor yaralanması sürecinde ortaya çıkan psikolojik süreçleri bilir ve yönetir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Beden eğitimi ve spor alanında yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Verileri analiz eder ve değerlendirir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel mesleki bilgileri edinir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeyde beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili literatürü takip eder. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Beden eğitimi ve spor alanında özgün çalışma yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki eksiklere yönelik çözüm önerileri üretir. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve yayınlama becerisi edinir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiyi, uygulamada kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelere uyar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenim alanı ile ilgili temel bilgileri kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Spor yaralanmalarında temel kavramlar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Spor yaralanmalarına neden olan faktörler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Spor yaralanmalarından korunma yöntemleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Antrenman bileşenleri ve yaralanma ilişkisi nedir? İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Antrenman bileşenleri ve yaralanma ilişkisi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sık karşılaşılan spor yaralanmaları nelerdir? İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sık karşılaşılan spor yaralanmaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sık karşılaşılan spor yaralanmalarına yaklaşım İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sık karşılaşılan spor yaralanmalarıda psikolojik durum İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Spor yaralanmalarının psikolojik temelleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Spor yaralanmlarında ilk yardım uygulamaları ve psikolojik destek uygulamalarının temelleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Spor yaralanmalarında temel rehabiltasyon süreci ve psikolojik destek uygulamaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Temel rehabilitasyon süreci sonrasında branşa özgü müsabakaya dönüş evresi ve psikolojik süreçler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Yaralanma geçirmemiş sporcularda spor yaralanmalarına psikolojik hazırlık İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2023 01:22