Genel Bilgi
Kod | MIM223 |
Ad | Yapı Tesisatı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapıda bulunan ıslak mekanlar (banyo, wc, mutfak, balkon, teras ve benzeri) ile ilgili bilgilenmek ve bu bilgileri herhangi bir yapı çeşidinde teknik ve planlama düşüncesi anlamında ifade edebilmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çeşitli yapılarda bulunan iç mekanların (ıslak ve ıslak olmayan) açıklanması. Ayrıca çeşitli yapı türlerinde ıslak mekanların (balkon,teras,banyo,wc,çamaşır odası,mutfak,sauna,yüzme havuzu) olması gereken yerlerde donanım şekilleri ve tesisat sistemlerinin (temiz su tesisatı, pis su tesisatı) oluşturulması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1- Müslim Avcıoğlu, Yapı Tesisatı, Yayınevi : Nobel Akademik Yayıncılık,2013. 2- Erşan Sakar, Mekanik Tesisat Sistemleri, Birsen yayınevi,2015.
Notlar
1- Süleyman Türker, Temel İtfaiyecilik ve Yangından Korunma 1, Altın Koza Yayınları No:48, Adana, 2009. 2-Yapı Tesisatı Ders Notu, Yazar: Erdoğan Şimşek. 3-Şimşek, E., Polat, Y. ve Bilgili, M. ,Tesisat Teknolojisi, Ç.Ü. Adana MYO Yayınları, Yayın No: 60, Adana (2009). 4-Yüksek Yapılarda Tesisat, ISISAN Yayınları No:361.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sıhhi tesisatı tanımlar. |
ÖÇ02 | Sıhhi tesisatın kapsadığı konuları açıklar. |
ÖÇ03 | Herhangi bir yapı veya kendi tasarımında yer alan/olması gereken ıslak mekanın teknik ve planlama bilgilerini yorumlar. |
ÖÇ04 | Yapıda bulunan ıslak mekanları (banyo, wc, mutfak, balkon, teras ve benzeri) tanımlar ve bu bilgiler ile herhangi bir yapı çeşidinde planlama yapar. |
ÖÇ05 | Temiz su tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda temiz su tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ06 | Pissu su tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda pis su tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ07 | Yangın tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda yangın tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ08 | Gaz tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda gaz tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ09 | Sıhhi tesisat projelendirme esaslarını uygular, alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili kullanır. |
ÖÇ10 | Sıhhi tesisat konuları arasında bağlantı kurar, sıraya koyar, taslağını çizer, gözden geçirerek düzenler ve kendi çizeceği projelerde özgün tasarımlar yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği ile ilgili genel tanıtım yapılması | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tesisatın ana malzemesi suyun ve tesisat sisteminin tanıtımı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Suyun temin edilme şekilleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Tulumbalar/pompalar | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Şehir ve bina su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Bina temiz su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Bina kirli su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yangın Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Vize sınavı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sıhhi Tesisat Gereçleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Su Akıtma Yerleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Sıcak Su Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Gaz Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Havalandırma tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |