Genel Bilgi
Kod | MIM299 |
Ad | Yapı Elemanları I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bina ile ilgili gerekli tüm kavramlar, arazi bilgileri, projenin zemine uygulanması ve temel, duvar, döşeme gibi yapı elemanlarını ayrı ayrı ele alarak, tasarım ve uygulama projesi yapabilecek düzeyde temel bilgileri vermek.
Dersin İçeriği
Yapı yeri (yapı zemini, yapı çukuru ve yapının zemine uygulanması), temeller ve çeşitleri, duvarlar ve çeşitleri, döşemeler ve çeşitleri ve bacalar hakkında teorik ve uygulamalı bilgi verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
-Güncel ders notları, -Erten, E., Mimarlıkta Yapı-Yapım, Birsen Yayınevi., -Allen, E., Joseph, I., Fundamentals of Building Construction-Materials and Methods, John Wiley and Sons Inc., 2004., Ching, F.D.K., Adams, C,., Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, John Wiley and Sons Inc., 2001.
Notlar
Yapı ve yapımla ilgili olan standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapı, yapı bileşeni, yapı elemanı ve yapı ile ilgili diğer tüm temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Temellerin çeşitleri ve temel ile ilgili esas bilgileri tanımlar ve yüzeysel temellerin plan ve kesitlerinin teknik çizim kurallarına göre ifade eder. |
ÖÇ03 | Duvarları ve çeşitlerini tanımlar, taşıyıcı ve bölücü duvarları ayırt eder. Kullanılan malzemeye göre duvarları çizimle ifade eder. |
ÖÇ04 | Bacaları listeler ve teknik özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Betonarme döşemelerin özellikleri bilir, plan ve kesitlerini farklı ölçeklerde çizerek ifade eder. |
ÖÇ06 | Çelik döşemeler ile ilgili tanımlamaları yapar, tüm döşeme türlerini ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapı ve yapı ile ilgili temel kavramlar | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Temeller (Yüzeysel temeller) | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Temeller (Derin temeller) | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Duvar türleri ve özellikleri-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Duvar türleri ve özellikleri-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Baca türleri ve özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Döşeme türleri ve özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tekil Temel Plan ve Kesitlerinin Çizimi-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Tekil Temel Plan ve Kesitlerinin Çizimi-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tek Yönde ve Çift Yönde Sürekli Temel Plan ve Kesitlerinin Çizimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Plak Döşeme Plan ve Kesitlerinin Çizimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Asmolen Döşeme Plan ve Kesitlerinin Çizimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kirişli Döşeme Plan ve Kesitlerinin Çizimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kaset Döşeme Plan ve Kesitlerinin Çizimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |