Genel Bilgi
Kod | MIM237 |
Ad | Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Jülide YÜZBAŞI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, mimarlık bölümü öğrencilerinin deprem, depreme dayanıklı yapı tasarımında taşıyıcı sistemin görev ve önemi, taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri, iç mekan tasarımında depremin etkisi konularında bilgi ve becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, yerküre ve deprem, taşıyıcı sistem düzenleme ilkeleri, depreme dayanıklı yapı tasarımı, taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri, iç mekanı tasarımı deprem ilişkisi ile ilgili bilgiler yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, Zekai Celep
Notlar
Betonarme II ders notları, Ahmet Topçu, Mimarlıkta Taşıyıcı Sistemler, Nafiz Çamlıbel
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yerkürenin yapısı ve deprem hareketlerini açıklar |
ÖÇ02 | Yapılarda taşıyıcı sistem düzenleme ilkelerini açıklar |
ÖÇ03 | Depreme dayanıklı tasarımda yapı taşıyıcı sisteminin görev ve önemini açıklar |
ÖÇ04 | Taşıyıcı sistem düzensizliklerini sınıflandırır/ çözümlerini planlar |
ÖÇ05 | Depremin iç mekan düzenleme konusundaki etkisini tartışır |
ÖÇ06 | Mimari proje üzerinde taşıyıcı sistem elemanlarının yerleştirilmesini planlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yerküre ve deprem | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Betonarme taşıyıcı sistemler-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Betonarme taşıyıcı sistemler-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Depreme dayanıklı yapı tasarımı-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Depreme dayanıklı yapı tasarımı-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Yatay yönde düzensizlikler-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Yatay yönde düzensizlikler-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Geçmiş haftaların ders notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Düşey yönde düzensizlikler-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
10 | Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Düşey yönde düzensizlikler-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Temellerle ilgili düzensizlikler | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
12 | İç mekan tasarımı ve deprem ilişkisi | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim |
13 | Öğrenci projeleri üzerinde taşıyıcı sistem incelemeleri-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Alıştırma ve Uygulama |
14 | Öğrenci projeleri üzerinde taşıyıcı sistem incelemeleri-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci projeleri üzerinde taşıyıcı sistem incelemeleri-3 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Geçmiş haftaların ders notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Geçmiş haftaların ders notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |