Genel Bilgi
Kod | MIM297 |
Ad | Mimari Proje III |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 6-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Erdem ÇINKIL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Elbrous HAMASH (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Yeşim KANAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Kesra MANSURİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Proje konusuna ait örneklerin ve arazinin analizi (iklim, yol, topoğrafya vb.), yakın ve uzak çevrenin (kentsel açıdan) değerlendirilmesi ile leke etüdleri; mekansal organizasyon, işlevsel akıcılık, kütlesel senaryo ve fonksiyon ilişkisi, strüktürel çözümler, malzeme kullanımı, cephe analizleri, yeşil mimari, standart ve yönetmeliklere uyum, yapı kimliği vb. kriterler ile öğrencilerin sentez yapabilme, çok sayıda çözüm alternatiflerini maketi ile birlikte tartışabilme ve ideal olan önerisini geliştirerek 2 ve 3 boyutlu sunma ve sonucunda bir sonraki projeyi almaya hazır hale gelmesidir.
Dersin İçeriği
Proje konusu, doğal çevre koşullarını çok yönlü olarak tasarım problemlerine veri olarak kullanarak yapay çevre tasarlama becerisini geliştirecek niteliktedir. Konular, mimari düşüncenin strüktür, konstrüksiyon, detay ile birlikte ele alınması; farklı detay düzeylerinde çalışılması gereken tasarım problemleri olarak ele alınır. Çok karmaşık olmayan bina yada binalar grubu, tasarım süreçlerinin deneyimlenmesi, teknik verilerin tasarım süreçlerine dahil edilmesi, tüm tasarım alanları ile ilgili bilgilendirme ve araştırma çalışmalarının sonuçlarını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Mimari Proje 2
Kaynaklar
Mimarlık Dergileri
Notlar
Tezler ve Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konunun analizlerini yapar (çevresel iklimsel vb.) |
ÖÇ02 | Elemanları ve fonksiyon şemasını inceler, programı yorumlar ve arazi modeli oluşturur |
ÖÇ03 | analizler doğrultusunda çeşitli senaryolarla küçük ölçekli etütler ve maketler yapar |
ÖÇ04 | Malzeme, doku, renk ve şekil-zemin ilişkisi ile yapıya estetik değer ve kimlik verir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, konunun açıklanması | Konu üzerinde inceleme Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Arazi ile ilgili bilgiler vb içeren çeşitli analizler - yer ve çevre analizi, literatür araştırması, örnek projeleri inceleme | Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Araştırma dosyasının teslimi ve konu ile ilgili görüşme İhtiyaç programının geliştirilmesi, ana fikrin ve tasarım prensiplerinin belirlenmesi | Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kitlesel senaryo içeren 2 ve 3 boyutlu leke etütleri ile çok sayıda alternatifler üretme | Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Modeller yardımı ile öneri geliştirme 1 | Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Modeller yardımı ile öneri geliştirme 2 | Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Modeller yardımı ile öneri geliştirme 3 | Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Jüri ve Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
9 | Eskiz ve Maket Çalışmaları 1 | Çeşitli yapı eleman ve detay vb. konusunda araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Eskiz ve Maket Çalışmaları 2 | Çeşitli yapı eleman ve detay vb. konusunda araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Eskiz ve Maket Çalışmaları 3 | Bina estetiği, malzeme vb. konusunda araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Eskiz ve Maket Çalışmaları 4 | Bina estetiği, malzeme vb. konusunda araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Eskiz ve Maket Çalışmaları 5 | Proje ve maket çalışmalarının son düzenlemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Eskiz ve Maket Çalışmaları 6 | Proje ve maket çalışmalarının son düzenlemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Eskiz ve Maket Çalışmaları 7 | Proje ve maket çalışmalarının son düzenlemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Jüri ve Sınav için hazılrık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Jüri ve Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,00 | ||
AKTS | 8 AKTS |