MIM469 Bina Enerji Modelleme ve Simülasyonları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM469
Ad Bina Enerji Modelleme ve Simülasyonları
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Fatma Elçin ERKURT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tanım ve kavramlar, Bina enerji performansı konusu kapsamında yönetmeliklerin incelenmesi, mevcut sertifika programları hakkında bilgi verilip karşılaştırma yapılarak konunun analiz edilmesi. Enerji simülasyon (Insıght energy analysis (Revit eklentisi) ve Equest) programlarının temel seviyede öğrenilmesi, geometrik modelleme ve simülasyon yapılması.

Dersin İçeriği

Yapılarda enerji optimizasyonunu sağlamaya yönelik bilgilerin aktarılması. Sürdürülebilir mimarlık bağlamında yeşil bina sertifika programlarının, enerji performansı değerlendirme teknik ve programlarının analizinin yapılması. Öğrencinin bina enerji modelleme becerilerinin geliştirilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Azhar, S.,Hein, M., and Sketo, B.,2011. Building Information Modeling (BIM): Benefits. Risk and Challenges, Mc Whorter School of Building Science Auburn University”, Auburn, Alabama. Kim J. 1998. “Qualities, Use, and Examples of Sustainable Building Materials, Michigan: National Pollution Prevention Center for Higher Education”. Krygiel E., Nies B. 2008. “Green BIM- successful sustainable design with building ınformation modelling”, Wiley Publishing, Indianapolis, Indiana.

Notlar

İnternet veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Enerji simülasyon (Insıght energy analysis (Revit eklentisi) ve Equest) programlarının temel seviyede öğrenir.
ÖÇ02 Enerji performans değerlendirme teknikleri ve programlarını analiz eder.
ÖÇ03 Bina enerji modelleme becerilerini geliştirir.
ÖÇ04 Sürdürülebilir mimari bağlamında yeşil bina sertifika programlarını analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bina Enerji Performansının tanımlanması İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bina enerji performansı değerlendirme araçlarının ve Türkiyede BEP yönetmeliğinin incelenmesi Tanım ve kavramlar hakkında öğrenciye araştırma ödevi verilmesi v 1. İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bina enerji performansı değerlendirme araçlarının ve Türkiyede BEP yönetmeliğinin incelenmesi Tanım ve kavramlar hakkında öğrenciye araştırma ödevi verilmesi 2. İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yurt dışında yeşil bina yönetmeliklerinin ve sertifika programlarının incelenmesi İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 LEED kriterleri, gerçek projelerden alıntılar ve örnek hesaplamalar ile katılımcıların sertifika önkoşulları ve puan kazandıran krediler hakkında bilgi verilmesi İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yeşil bina sertifikası almış örnek yapıların sunumu ve tartışılması Öğrenciye verilen örneklerin ve yeşil bina sertifikalarının analizi için ödev verilmesi İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili araştırma ve okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeşil bina örneklerinin ve yeşil bina sertifikalarının analizine dair araştırmaların sunumu ve tartışılması Revit enerji analiz programına giriş, programın tanıtılması İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Basit geometrik modelleme yapılması ve zonları oluşturmanın öğretilmesi İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Enerji simülasyonu için gerekli parametrelerin tanıtılması, u value (ısı iletim katsayısı) kavramının açıklanması ve bu kavram üzerinden programda malzeme seçimi,yer ve iklim verilerinin tanıtılması İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Pencere, kapı ve gölgeleme gibi mimari ögelerin de tam olduğunda emin olup, simülasyonun gerçekleştirilmesi Öğrenciye bina enerji modellemesi yapmasına yönelik ödev verilmes İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yapılan revit enerji modelinin equest programına aktarımının gerçekleştirilmesi İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Gerekli parametrelerin equest programına girilmesine yönelik bilgi aktarımı Öğrenciye equest program simülasyonu konusunda ödev verilmesi İlgili araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili araştırma ve okuma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili araştırma ve okuma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.04.2023 11:57