MIM358 Konut Tasarımında Yöntem ve Yaklaşımlar

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM358
Ad Konut Tasarımında Yöntem ve Yaklaşımlar
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tasarım süreci, kullanıcı konut ilişkisi, katılım kavramı ve katılımcı yaklaşım metotları çerçevesinde konut tasarım sürecinde kullanıcı katılımını sorgulayabilme, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarının tarihsel sürecini irdeleyerek, örnek projeler ile güncel yöntem ve yaklaşımları tartışabilme

Dersin İçeriği

Tarihsel süreç içerisinde, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarını irdeyelebilme, günümüz konut tasarım yaklaşımlarına, kullanıcı odaklı bir bakış açısı ile tasarım süreci kurgulayabilme, örnek projeler ile güncel yöntem ve yaklaşımları tartışabilme becerisi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

BAYAZIT, N., 2004. Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuram ve Metotları. Birsen Yayıncılık, İstanbul, 308s AKSOY, E., 1975. Mimarlıkta Tasarım, İletim ve Denetim. Karadeniz Teknik Üniversitesi Yayınları, Trabzon, 173s. İNCEDAYI, D., 2002. Mimari Tasarım Sürecine Katılımcı Yaklaşım, Demokrasi Kültüründe Mesleki Boyutun İrdelenmesi. Mimar Sinan Üniversitesi Yayın No:28, İstanbul, 186 s. BROADBENT, G. H., 1968. Mimarlıkta Tasarlama Metotları, Mimarlık Dergisi, 6(56):s.19-22. Çeviren: Ayla ATASOY. ARIAS, E. G., 1993. The Meaning And Use Of Housing: International Perspectives, Approaches And Their Applications. Averbury, İngiltere, 580 s. MARCUS, C. C., 2009. House As A Mirror Of Self, Exploring The Deeper Meaning Of Home. Nicolas- Hays, ABD, 298s. HAMDI, N., 1995. Housing Without Houses: Participation, Flexibility Enablament. Intermediate Technology Publications, İngiltere,192 s TURNER, J. F. C., 1976. Housing By People: Towards Autonomy in Building Environments. New York: Pantheon Books., New York, 167 s. SANOFF, H., 2000. Community Participation Methods In Design And Planning.

Notlar

CENGİZKAN, A., 2009. Kültür Nesnesi Olarak Konut Ve Politik Aktörlerin Arka Bahçesi Olarak Konut Üretimi. Mimarlık Dergisi, 345(1),s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarihsel süreç içerisinde, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarını irdeler
ÖÇ02 Konut tasarımında kullanıcı odaklı tasarım süreçleri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Kullanıcı odaklı mimari tasarımın aşamalarını proje üzerinde uygulama becerisi kazanır
ÖÇ04 Mimari tasarımda katılımcı yaklaşım ile ilgili bilgi sahibi olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mimari Tasarım İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Mimarlıkta Tasarım Araştırması İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mimari Tasarım Süreci İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Konut Kavramı ve Konut Tasarımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Konut Tasarımına Tarihsel Bakış İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Konut ve Kullanıcı İlişkisi İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Tasarım Sürecinde Kullanıcı Katılımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tasarım Sürecindeki Aktörlerin Tanımı ve Rollerin Dönüşümü İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
10 Konut Tasarım Sürecinde Katılım ve Esneklik İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Tasarım Sürecinde Katılımcı Yaklaşım Metotları İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Destekler ve Dolgular Yaklaşımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
13 Kendi Kendine Yardım Yaklaşımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
14 Tasarım Oyunları Yaklaşımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
15 Araç Üretme Yaklaşımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.04.2023 01:00