Genel Bilgi
Kod | MIM358 |
Ad | Konut Tasarımında Yöntem ve Yaklaşımlar |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarım süreci, kullanıcı konut ilişkisi, katılım kavramı ve katılımcı yaklaşım metotları çerçevesinde konut tasarım sürecinde kullanıcı katılımını sorgulayabilme, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarının tarihsel sürecini irdeleyerek, örnek projeler ile güncel yöntem ve yaklaşımları tartışabilme
Dersin İçeriği
Tarihsel süreç içerisinde, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarını irdeyelebilme, günümüz konut tasarım yaklaşımlarına, kullanıcı odaklı bir bakış açısı ile tasarım süreci kurgulayabilme, örnek projeler ile güncel yöntem ve yaklaşımları tartışabilme becerisi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
BAYAZIT, N., 2004. Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuram ve Metotları. Birsen Yayıncılık, İstanbul, 308s AKSOY, E., 1975. Mimarlıkta Tasarım, İletim ve Denetim. Karadeniz Teknik Üniversitesi Yayınları, Trabzon, 173s. İNCEDAYI, D., 2002. Mimari Tasarım Sürecine Katılımcı Yaklaşım, Demokrasi Kültüründe Mesleki Boyutun İrdelenmesi. Mimar Sinan Üniversitesi Yayın No:28, İstanbul, 186 s. BROADBENT, G. H., 1968. Mimarlıkta Tasarlama Metotları, Mimarlık Dergisi, 6(56):s.19-22. Çeviren: Ayla ATASOY. ARIAS, E. G., 1993. The Meaning And Use Of Housing: International Perspectives, Approaches And Their Applications. Averbury, İngiltere, 580 s. MARCUS, C. C., 2009. House As A Mirror Of Self, Exploring The Deeper Meaning Of Home. Nicolas- Hays, ABD, 298s. HAMDI, N., 1995. Housing Without Houses: Participation, Flexibility Enablament. Intermediate Technology Publications, İngiltere,192 s TURNER, J. F. C., 1976. Housing By People: Towards Autonomy in Building Environments. New York: Pantheon Books., New York, 167 s. SANOFF, H., 2000. Community Participation Methods In Design And Planning.
Notlar
CENGİZKAN, A., 2009. Kültür Nesnesi Olarak Konut Ve Politik Aktörlerin Arka Bahçesi Olarak Konut Üretimi. Mimarlık Dergisi, 345(1),s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarihsel süreç içerisinde, toplu konut, sosyal konut ve tekil konut tasarımlarını irdeler |
ÖÇ02 | Konut tasarımında kullanıcı odaklı tasarım süreçleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Kullanıcı odaklı mimari tasarımın aşamalarını proje üzerinde uygulama becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Mimari tasarımda katılımcı yaklaşım ile ilgili bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mimari Tasarım | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Mimarlıkta Tasarım Araştırması | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mimari Tasarım Süreci | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Konut Kavramı ve Konut Tasarımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Konut Tasarımına Tarihsel Bakış | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Konut ve Kullanıcı İlişkisi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tasarım Sürecinde Kullanıcı Katılımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tasarım Sürecindeki Aktörlerin Tanımı ve Rollerin Dönüşümü | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Konut Tasarım Sürecinde Katılım ve Esneklik | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Tasarım Sürecinde Katılımcı Yaklaşım Metotları | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Destekler ve Dolgular Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kendi Kendine Yardım Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Tasarım Oyunları Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Araç Üretme Yaklaşımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |