Genel Bilgi
Kod | MIM438 |
Ad | Mimari Tasarım Teknikleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarlamanın ve mimari tasarımın özelliklerinin, gelişiminin, teorilerinin ve metodlarının kuramsal ve kavramsal olarak bilgilerinin verilmesi tasarım becerisinin arttırılması.
Dersin İçeriği
Temel kavramlar ve kuramlar,tasarlamanın ve mimari tasarımın özellikleri,tasarımın gelişimi ve metodolojisi,tasarım teorileri ve metod yaklaşımları,tasarım teorileri ve metodlarının değerlendirilmesi,tasarım teorileri ve metodları,tasarlama süreci ve metod yaklaşımları,tasarlama strüktürü ve stratejileri /arasınav,tasarlama strüktürü ve stratejileri,mimari tasarıma analitik yaklaşımlar,tasarıma katılım biçimleri,tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler,tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar,yılsonu Sınavı uygulanacaktır.sınav16
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Burry, M., 1997, Architectural Design Based On Paramaetric Variation And Associative Geometri, ECAADE Conference Proceedings, 1997, Vienna.Stiny, G. 1980. Introduction to shape and shape grammars. Environment and Planning B: Planning and Design 7, 343–351. Casakin, H. 1998. Diagrams, sketches, and the use of analogy in design: Experts and novices. In Proc. 2nd Int. Conf. Thinking with Diagrams’ 98, pp. 79–85. The University of Wales, Aberystwyth, Wales.
Notlar
Schon, D. 1988. Designing: Rules, types, and worlds. Design Studies 9(3), 181–191.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde eder, değerlendirir ve uygular. |
ÖÇ02 | İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklar ve değerlendirir. |
ÖÇ03 | Yaratıcılık ve ustalık düzeyinde entelektüel ve etnik becerilerin sergilendiği bir sanat eserini tek başına üretebilir, kendi çözümlerini ve sentezlerini kritik ederek yorumlar. |
ÖÇ04 | Mimari tasarımın aşamalarında, mekanın oluşturulmasındaki temel ögeleri tanımlar ve yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve kuramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tasarlamanın ve mimari tasarımın özellikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tasarımın gelişimi ve metodolojisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Tasarım teorileri ve metod yaklaşımları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Tasarım teorileri ve metodlarının değerlendirilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Tasarım teorileri ve metodları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tasarlama süreci ve metod yaklaşımları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tasarlama strüktürü ve stratejileri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Mimari tasarıma analitik yaklaşımlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tasarıma katılım biçimleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Konuların tekrarı ve genel değerlendirme | Kaynak okumaların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |