Genel Bilgi
Kod | MIM412 |
Ad | Maliyet Oluşturma İşleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TOLGA UZUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ümit Yaşar BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bir işin proje veya uygulama üzerinden, tahmini veya kesin olarak miktarının ve fiyatının belirlenebilmesi için işin içinde yer alan imalat kalemlerinin sıralı ayrıştırılmış ve eksiksiz olarak belirlenebilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Yapım maliyetinin nelerden oluşacağı, nasıl hazırlanacağı, hangi adımların takip edileceği açıklanacaktır. Örnek projeler seçilecek ve bunlara bağlı olarak maloluş hesapları yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
M.E. Öcal, A. Pancarcı, Yapı İşletmesi ve Maloluş Hesapları, Birsen Yayınevi, 2009 İnşaat Metraj ve Keşif İşlemiBETA BASIM YAYIM ISBN:786053330943
Notlar
İnşaat Metraj ve Keşif İşlemi Şakir Uğur Gözü Haziran 2006 İnşaat Yönetimi Metraj Ve Maliyet Hesapları Rıfat Akbıyıklı Birsen Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İhaleli olarak elde etmeyi düşündüğümüz yapım, imalat, mal v.b. miktar ve maliyetinin hesaplanabilmesi konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Yapım maliyetinin nelerden oluşacağı, nasıl hazırlanacağı, hangi adımların takip edileceği konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Küçük veya orta ölçekli bir proje veya bina tadilatı ile ilgili maliyet oluşturma çalışması hakkında deneyim kazanır |
ÖÇ04 | Bir işin proje veya uygulama üzerinden, tahmini veya kesin olarak miktarının ve fiyatının belirlenebilmesini sağlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yapı veya herhangi bir şeyin miktar ve maliyet (metraj ve fiyatlandırma) hesabı ile ilgili gerekçeli açıklamalar 1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yapı veya herhangi bir şeyin miktar ve maliyet (metraj ve fiyatlandırma) hesabı ile ilgili gerekçeli açıklamalar 2. | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dersin kapsamı çerçevesinde öğrencilerle küçük veya orta ölçekli bir (proje veya bina tadilatı ile ilgili) maliyet oluşturma çalışması | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma çalışmaları ödevi1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi2 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi 3 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi 4 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi 5 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi 6 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi 7 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi 8 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi9 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Öğrencilerin münferit olarak yapacakları (proje veya bina üzerinden) maliyet oluşturma ödevi 10 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |