MIM450 Mimarlıkta Hesaplamalı Tasarım Yaklaşımları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM450
Ad Mimarlıkta Hesaplamalı Tasarım Yaklaşımları
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
İnana ABDULLİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)
Kesra MANSURİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sayısal tasarım ortamına ilişkin temel kavramları tanıtmak, nesne modellemenin genel ilkelerini aktarmak, sistemsel tasarım, mimari tasarımda geometrik modelleme ve görselleştirme amacıyla kullanılan temel yöntemleri sunmak , veri odaklı tasarıma ve öğrencilerin sayısal araçları hedef odaklı kullanımına yönelik öğrenme stratejileri geliştirmesine yardımcı olmaktır.

Dersin İçeriği

Sayısal tasarım ortamına ilişkin temel kavramları tanıtmak için nesne modellemenin genel ilkelerini aktarararak mimari tasarımda geometrik modelleme ve görselleştirmeyi içeren derste araç olarak Rhinoceros programı ve grasshopperde modellenme kullanılacaktır. Dersin içeriğinde 3 boyutlu varyasyonlar üretilmesi ve baskısı alınma yoluyla veri odaklı tasarıma yönelik tasarlama stratejileri bulunmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

dersin ön koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

Achim Menges, Computational Design Thinking Computation Design Thinking, Sean Ahlquist, Gilles Deleuze, Kıvrım, Leibniz ve Barok, Bağlam Yayıncılık, 2006 Kostas Terzidis, Algorithmic Architecture, Architectural Press. 2006. Arturo Tedeschi, AAD Algorithms Aided Design Parametric Strategies using Grasshopper, 2014. D. Diego Garcia Cuevas, D. Gianluca Pugliese, Advanced 3D Printing with Grasshopper,2020.Negroponte, Nicholas. Towards a Humanism Through Machines, in Computational Design Thinking. Chichester. Burry, Mark. Architecture and Practical Design Computation. Computational Design Thinking. Chichester,

Notlar

ders için hazırlanan uygulama videoları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çeşitli dijital tasarım, fabrikasyon ve üretim teknolojilerinin mimari tasarımdaki uygulamalarına dair giriş seviyesinde kavramsal çerçevede geometric modelleme yazılımı (Rhinoceros) kullanır
ÖÇ02 Sayısal tasarım ortamının temellerini kullanarak NURBS modellemesini, fotografik gerçekçi görselleştirmesini yapar
ÖÇ03 Algoritmik düşünce yazılımı (Grasshopper) ve laser kesici kullanımına yönelik uygulamalı bilgi ve yöntemleri kullanır
ÖÇ04 İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşumunu, gelişimini ve uygulamalarını tanımlar, yorumlar ve değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders süreci hk. bilgilendirme ve işlenecek konuların sunumu video 1: Rhinoceros kurulumu ve arayüz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Hesaplamalı tasarım anlam, genel anlamı, ders akışı hakkında bilgi, ekip arkadaş seçimi video 1 ve 2 izlenmesi ve biyolojik sistem araştırma ödevi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Rhinoceros programına giriş, 2boyutlu modelleme üzerine uygulamalı sunum video 2: 2 boyutlu çizim komutları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Ödevlerin kontrolu, 3 boyutlu modelleme üzerine uygulamalı sunum Video 3: Üç boyutlu çizim komutları izlenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 ödevlerin kontrolü, 3 boyutlu varyasyon üretimi 2 öğrenci kendi 3 boyutlu modelini yapacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 çizim üretimi programdan export ve pafta tasarımı varyason üretimi üzerine belirlenen makale okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
7 öğrencilerin sunumu öğrenci modellerinin alternatifleri üretecekler, çizim ve illustrasyon üzerine olan video 4 Çizim ve illustrasyon izlenecek Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav önceki çalışmalar incelenecek Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 data strüktürleri anlatılacak ve tasarlanan modulun grasshopperde modellenmesi grasshoppere giriş videosu izlenecek, AAD kitabından bölüm okunacak Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
10 Üretilen modun kontrol mekanizmalarının eklenmesi işlenecek, animasyon ile varyasyon üretimi yöntemini anlatmak kendi modullerin skriptleri yazılacak, alternatif üretimi, kontrol mekanizmaları örnekleri videosu izlenecek Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
11 Dijital fabrikasyon sunumu, eklemeli üretim yöntemine odaklanmak kendi modullerine kontrol mekanizmaları eklenecek ve genetik algoritmalar videosu izlenece Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 dosya kontrolu ve hataların düzeltmesi digital fabrikasyon makale okuması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme
13 dosya kontrolu ve hataların düzeltmesi 2 modullerin baskı için düzenlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 sunuma yönelik soru cevap 3B baskı Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
15 sunuma yönelik soru cevap 2 3B baskı Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
16 genel değerlendirme portfolyo hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları önceki çalışmalar Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.04.2023 01:00