Genel Bilgi
Kod | TS215 |
Ad | Tıp Kütüphaneciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Muzaffer EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Muzaffer EROL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilgiyi değerlendirme becerilerini geliştirmek, sosyal, kültürel ve bilimsel içerikli yayınlara erişimi ve kütüphane kullanma alışkanlığını öğrenciye kazandırmayı sağlamak. Ayrıca bilgiye ulaşmaya çalışanlara yardımcı olmayı öğrenmek.
Dersin İçeriği
Kütüphaneciliğin amacı ve tarihçesi, kütüphanelerin türleri, tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneleri, tıp kütüphanelerinde elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olarak sağlık ve tıp alanında bu kütüphanelerin rolünü, yerini, aynı zamanda bu alanda yetişen tıp kütüphanecisinin niteliklerini, görev ve sorumluluklarını ortaya koymaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Doküman, Muzaffer EROL.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci kütüphane ve kütüphanecilik mesleği kavramlarını öğrenir |
ÖÇ02 | Kütüphaneler tarihini ve türlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Kütüphanede verilen hizmetleri öğrenir |
ÖÇ04 | Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişimi öğrenir |
ÖÇ05 | Kütüphanede Teknik Hizmetler biriminin görevlerini öğrenir |
ÖÇ06 | Katalog oluşturmayı öğrenir |
ÖÇ07 | Kütüphane otomasyon programlarını öğrenir |
ÖÇ08 | Tıp kütüphanelerinde bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ09 | Klinik tıp kütüphaneciliği hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ10 | Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ11 | Kanıta dayalı tıp ile ilgili uygulamalar yapmayı öğrenir |
ÖÇ12 | Araştırma stratejileri ve tekniklerini öğrenir |
ÖÇ13 | Kütüphanelerde kullanılan tıp sınıflama sistemlerini öğrenir |
ÖÇ14 | Türkiye'deki Tıp kütüphanelerini öğrenir |
ÖÇ15 | Bilginin yaşamsal ve stratejik öneminin fark eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanabilme becerisi gösterir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar." | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar, gerekiyorsa bu kayıtları yedekler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kütüphanelerin tarihçesi, kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kütüphane türleri ve faaliyetleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tıp kütüphaneciliği tarihsel gelişimi ve türleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişim | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kütüphane hizmetleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kütüphane teknik hizmetler: Katalog oluşturma | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kütüphane otomasyon programları | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Klinik tıp kütüphaneciliği | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kanıta dayalı uygulamalar | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma stratejileri ve teknikleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kütüphanelerde kullanılan tıp sınıflama sistemleri: NLM (National Library of Medicine) Sınıflama Sistemi) | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiye'de Tıp kütüphaneleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tıp Kütüphanesi ziyareti | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 45 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,80 | ||
AKTS | 2 AKTS |