Genel Bilgi
Kod | TS215 |
Ad | Tıp Kütüphaneciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Muzaffer EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Muzaffer EROL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere, Tıp ve Sağlık Bilimleri Kütüphanelerinin tıp ve sağlık alanındaki rolünü ve önemini kavratmayı hedefler.
Dersin İçeriği
Kütüphaneciliğin amacı ve tarihçesi, kütüphanelerin türleri, tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneleri, tıp kütüphanelerinde elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olarak sağlık ve tıp alanında bu kütüphanelerin rolünü, yerini, aynı zamanda bu alanda yetişen tıp kütüphanecisinin niteliklerini, görev ve sorumluluklarını ortaya koymaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Akan, H. (2004). Kanıta Dayalı Tıp Uygulamaları. Yoğun Bakım Dergisi. 2. Akalın HE. Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite iyileştirme. ANKEM Dergisi 2000; 14: 254-257 3. Alkan, N. (2008). Klinik tıp kütüphaneciliği. Bilgi Dünyası, 9(2), 315–347. 4. Armand Mattelart, Bilgi Toplumunun Tarihi, çev. Halime Yücel Altınel, İstanbul, 2004, İletişim Yayınevi. 5. Arslan, Ahmet (2012).Felsefeye Giriş, 16. Baskı, Ankara:Adres Yayınları. 6. Cevizci, Ahmet (2018).Bilgi Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları. 7. Çolaklar, H. (2018). Türkiye’de tıp kütüphaneleri: Elektronik süreli yayın hizmetlerinin yönetimi. İstanbul: Hiperlink Yayınları. 8. Güneş, G. (2018). Kütüphanecilikte Önemli Uzmanlık Alanı: Tıp Kütüphaneciliği Ve Günümüz Türkiyesindeki Durumu. İstanbul: Çağlayan kitabevi. 9. Jenkins, K. (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, Bahadır Sina Şener (Çev.), Ankara: Dost Kitabevi. 10. Kramer, S.N. (1999). Tarih Sümer’de başlar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. 11. Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri; Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Nobel Yayıncılık: Ankara 12. Kocaman, G. (2003). Hemşirelikte kanıta dayalı uygulama. Hemşirelikte Araştırrma Geliştirme Dergisi, 2(4), 61–69. 13. Köse, E. (2011). Tıp Akademisyenlerinin Kanıta Dayalı Bilgi Gereksinimleri ve Bilgi Arama Davranışları: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. 14. Orhan Hançerlioğlu, Toplumbilim Sözlüğü, İstanbul, 2001,Remzi Kitabevi. 15. Sümbüloğlu, K. ve Akdağ, B. (2010). Kanıta dayalı tıp. Ankara: Sistem. 16. Yıldız, N. (2003). Antikçağ Kütüphaneleri. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Notlar
Medline (EBSCOhost), Lexpera, LegalOnline, İdealonline Süreli Yayın Elektronik Vertitabanı, TR Dizin (Ulakbim platformu); Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kütüphane ve kütüphanecilik mesleği kavramlarını öğrenir. Kütüphaneler tarihini ve türlerini tanır. |
ÖÇ02 | Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişimi tanır. |
ÖÇ03 | Kütüphanede verilen hizmetleri kavrar. |
ÖÇ04 | Tıp kütüphanelerinde bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Klinik tıp kütüphaneciliği hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Kanıta dayalı tıp ile ilgili uygulamalar yapmayı kavrar. |
ÖÇ07 | Araştırma stratejileri ve tekniklerini tanır. |
ÖÇ08 | Kütüphanelerde kullanılan tıp sınıflama sistemlerini kavrar. |
ÖÇ09 | Bilginin yaşamsal ve stratejik öneminin fark eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanabilme becerisi gösterir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar, gerekiyorsa bu kayıtları yedekler. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve belgenin tanımı, türleri ve tarihsel gelişimi | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kütüphanecilik kavramı, kütüphane türleri ve faaliyetleri, kütüphanelerin tarihsel gelişimi | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tıp kütüphaneciliği tarihsel gelişimi ve türleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişim | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kütüphane hizmetleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tıp ve Sağlık Bilimleri Kütüphanelerinde kütüphanecilik teknik hizmetleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kütüphanecilik sınıflama sistemleri ve konu dizinleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kanıta dayalı uygulamalar ve kanıta dayalı tıp | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Klinik tıp kütüphaneciliği | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma stratejileri ve teknikleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kütüphanelerde kullanılan tıp sınıflama sistemleri: NLM (National Library of Medicine) Sınıflama Sistemi) | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneleri bilgi kaynakları ve tıp veri tabanları | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tıp Kütüphanesi ziyareti | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinin kullanıcı yapısı,tıp ve sağlık bilimleri kütüphanecilerinin nitelikleri | Derse hazırlanıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 45 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,80 | ||
AKTS | 2 AKTS |