Genel Bilgi
Kod | ISB105 |
Ad | Şebeke Optimizasyonu |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NİMET ÖZBAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Şebeke optimizasyonu temellerini ve tekniklerini öğretmek, çeşitli şebeke problemleri için çözüm yaklaşımları ve algoritmalarını kullanma becerisini geliştirmek
Dersin İçeriği
Şebeke Teorisine Giriş, Minimum Yayılan Ağaç Problemleri, En Kısa Yol Problemleri, Maksimum Akış Problemleri, Minimum Maliyetli Akış Problemleri, Eşleme ve Örtme, Euler Graf ve Postacı Problemleri, Gezgin Satıcı Problemleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Şebeke Optimizasyonu, Prof.Dr. Cevriye Gencer, Dr. Yunus Emre Karamanoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020, 342s. -Yöneylem Araştırması, Prof.Dr. Ahmet Öztürk, Ekin Basım Yayın, 2016, 894s. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık, 2003. -İşletmede Sayısal Yöntemler ve Winqsb Uygulamaları, Prof.Dr. İsmail Erdem, Seçkin Yayıncılık, 2017, 535s.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şebeke teorisini kavrar |
ÖÇ02 | Minimum yayılan ağaç problemleri için çözüm algoritmalarını öğrenir |
ÖÇ03 | Prim algoritması, Kruskal algoritması ve Boruvka algoritmasını kullanır |
ÖÇ04 | En kısa yol problemleri için çözüm algoritmalarını öğrenir |
ÖÇ05 | Bellman denklemi, Dijkstra algoritması ve Floyd–Warshall algoritmasını kullanır |
ÖÇ06 | Maksimum akış problemleri ve çözüm yöntemlerini kavrar |
ÖÇ07 | Minimum maliyetli akış problemlerini öğrenir |
ÖÇ08 | Euler graf ve postacı problemleri ile bunların çözümünde kullanılan algoritmaları kavrar |
ÖÇ09 | Gezgin satıcı problemi türleri ve çözüm algoritmalarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şebeke Teorisine Giriş | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Minimum Yayılan Ağaç Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Prim algoritması, Kruskal algoritması ve Boruvka algoritması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | En Kısa Yol Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bellman Denklemi, Dijkstra Algoritması ve Floyd–Warshall Algoritması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
6 | Maksimum Akış Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ford-Fulkerson Algoritması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Minimum Maliyetli Akış Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Eşleme ve Örtme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Euler Graf Problemleri ve Çözüm Algoritmaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Postacı Problemi Türleri ve Çözüm Yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Şebeke Türlerine Göre Gezgin Satıcı Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Gezgin Satıcı Problemlerinin Çözümü için Çeşitli Algoritmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Anlatım |
15 | Problem Çözümü | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |