Genel Bilgi
Kod | ISB152 |
Ad | İstatistiksel Düşündürme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere,veri toplanması, analizi ve yorumlaması gibi temel kavramları anlamada kolaylık sağlayacak sezgisel bir alt yapı oluşturmak.
Dersin İçeriği
Hipotez testi, Hata tipleri,Örneklem sçimi, değişken tipleri ve dağılımları, Grafiksel gösterimler, Merkezi eğilim ölçüleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
J.M Utts and R. F. Heckard (2002) Mind on Statistics, Duxbury
Notlar
M. Aliaga and B. Gunderson (2003) Interactive Statistics (Second Edition), Prentice Hall.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistik ile nasıl karar verileceğini kavrar |
ÖÇ02 | Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarını tanır |
ÖÇ03 | Kitleden örneklem almayı ve örneklem alırken nelere dikat edilmesi gerektiğini kavrar |
ÖÇ04 | Deney tasarımlarının oluşturulmasını kavrar |
ÖÇ05 | Verilerin grafiksel olarak özetlenmesini yapar |
ÖÇ06 | Verilerin sayısal olarak özetlenmesini yapar |
ÖÇ07 | Değişkenler arasındaki ilişkinin modellenmesini açıklar |
ÖÇ08 | Belirsizliğin olasılıkla ölçülmesini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistik Meslek Değerleri ve Etik İlkeler, İstatistik ile karar nasıl verilir, (Hipotez testlerinin basit olarak açıklanması ve uygulanması) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Sıfır hipotezi, karşıt hipotez, karar verme kuralı, red ve kabul bölgelerinin açıklanması, hata tipleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarının açıklanması, değişken türlerinin açıklanması, parametre ve istatistik kavramlarının açıklanması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Örneklem yöntemlerine giriş ve örneklem yöntemlerinin açıklanması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Rasgele sayılar, basit rasgele örneklem yöntemi, tabakalı örneklem yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Rasgele sayılar, basit rasgele örneklem yöntemi, tabakalı örneklem yöntemi 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Gözlemsel çalışmalar ve deney tasarımlarına giriş | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yanıt değişkenler, açıklayıcı değişkenler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Deney tasarımlarının oluşturulması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (Değişken tipleri, Bir değişkenin dağılımı, Dairesel Grafik, Çubuk grafiği) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (, İki nitel değişken arasındaki ilişkinin gösterimi, Histogram, Dal-Yaprak gösterimi) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Verilerin sayısal olarak özetlenmesi (Aritmetik ortalama, Mod, Medyan) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Verilerin grafiksel ve sayısal olarak özetlenmesi (Değişim genişliği, Kuartiller, Standart sapma) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Problem çözme | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |