Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| İSTATİSTİK PR. | |
| Kod | ISB253 |
| Ad | Mesleki İngilizce |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NİMET ÖZBAY |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin temel olasılık ve istatistik konularıyla ilgili edinmiş oldukları bilgileri İngilizce olarak kavramalarını sağlamak ve İngilizce problem çözme becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
İstatistik ve Değişkenler, Temel Olasılık-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular, Rastgele Değişkenler ve Olasılık Dağılımları-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular, Matematiksel Beklenen Değer-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular, Bazı Özel Olasılık Dağılımları-Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Schaum's Outline of Statistics, Schaum's Outline Series, Murray R. Spiegel, Larry J. Stephens, McGraw Hill Professional, 2007. 2-Schaum's Outline of Probability and Statistics, Schaum's Outline Series, Murray R. Spiegel, John J. Schiller, R. Alu Srinivasan, McGraw Hill Professional, 2013.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Bazı matematiksel kavramlarla birlikte istatistik ve değişkenleri İngilizce olarak kavrar |
| ÖÇ02 | Rastgele deneyler, örnek uzaylar ve olasılık kavramını İngilizce olarak öğrenir |
| ÖÇ03 | Permütasyon ve kombinasyonlar hakkında bilgiye ve problem çözme becerisine İngilizce olarak sahip olur |
| ÖÇ04 | Rastgele değişkenleri, kesikli ve sürekli olasılık dağılımlarını, dağılım fonksiyonlarını, ortak dağılımları, bağımsız rastgele değişkenleri ve koşullu dağılımları İngilizce olarak inceler |
| ÖÇ05 | İngilizce'de matematiksel beklenen değer konusunu kavrar ve bu konu ile ilgili problem çözme becerisine sahip olur |
| ÖÇ06 | İngilizce'de ortalama, medyan, mod ve diğer merkezi eğilim ölçülerini açıklar |
| ÖÇ07 | İngilizce'de standart sapma ve diğer yayılma ölçülerini kavrar |
| ÖÇ08 | İngilizce momentleri, çarpıklığı ve basıklığı kavrar |
| ÖÇ09 | İngilizce bazı özel olasılık dağılımlarını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 2 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | 4 |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 3 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 4 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | İstatistik, kitle ve örneklem, kesikli ve sürekli değişkenler, fonksiyonlar, denklemler ve eşitsizlikler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Rastgele deneyler, örnek uzaylar, olaylar, olasılık kavramı, koşullu olasılık, bağımsız olaylar ve örnekler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Bazı problemlerle birlikte permütasyonlar ve kombinasyonlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 4 | Rastgele değişkenler, kesikli ve sürekli olasılık fonksiyonları, dağılım fonksiyonları ve örnekler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Ortak dağılımlar, bağımsız rastgele değişkenler, koşullu dağılımlar ve çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 6 | Matematiksel beklenen değerin tanımı ve çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 7 | Çözülmüş ve Tamamlayıcı Sorular | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
| 8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Varyans ve standart sapma, moment çıkaran fonksiyonlar, kovaryans, korelasyon katsayısı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Koşullu beklenen değer, varyans ve momentler, Chebyshev eşitsizliği, mod, medyan, çeyreklikler, çarpıklık ve basıklık | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Bernoulli dağılımı, binom dağılımı, büyük sayılar kanunu ve çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 12 | Normal dağılım, binom ve normal dağılımlar arasındaki ilişki ve çözülmüş bazı problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 13 | Poisson dağılımı, poisson ve normal dağılımlar arasındaki ilişki ve çözülmüş bazı problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 14 | Merkezi limit teoremi, çok terimli dağılım, hipergeometrik dağılım, düzgün dağılım, Cauchy dağılımı, gamma dağılımı, beta dağılımı ve bazı çözülmüş problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 15 | Ki-kare dağılımı, Student t dağılımı, F dağılımı, iki değişkenli normal dağılım, geometrik dağılım, negatif binom dağılımı, üstel dağılım ve bazı çözülmüş ve tamamlayıcı problemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||