Genel Bilgi
Kod | ISB322 |
Ad | İstatistiksel Kalite Kontrol |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Üretim aşamasında veya üretim tamamlandıktan sonra elde edilen ürünlerin istenilen kalitede olup olmadığının belirlenmesi ve arzu edilen kaliteyi sağlamak için gerekli düzeltmelerin yapabilmesini sağlayacak istatistiksel tekniklerin uygulanması
Dersin İçeriği
Kalite kavramına giriş, nitel ve nicel kontrol grafikleri, birikimli toplam, üstel ağırlıklı hareketli ortalama ve hareketli ortalama kontrol grafikleri, proses yeterlilik analizi, kabul örneklemesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Özkale Atıcıoğlu, M. R. (2022), Minitab ve İstatistik Uygulamalı İstatistiksel Kalite Kontrol. Seçkin Yayıncılık, Ankara
Notlar
Montgomery, D. C. (2009), Introduction to Statistical Quality Control. John Wiley and Sons
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çetele diyagramı, histogram, pareto analizi, neden sonuç diyagramı, hata yoğunluk diyagramı, serpilme (saçılım) diyagramı gibi temel istatistiksel teknikleri kullanır |
ÖÇ02 | Kontrol grafiklerinin istatistiksel temellerini açıklar |
ÖÇ03 | Nicel ve nitel kontrol grafikleri arasındaki farkı ayırt eder |
ÖÇ04 | Birikimli toplam (CUSUM), üstel ağırlıklı hareketli ortalama (EWMA) ve hareketli ortalama (MA) kontrol grafiklerinin önemini açıklar |
ÖÇ05 | Kontrol grafiklerini yorumlar |
ÖÇ06 | Proses yeterlik indekslerini arasındaki farkı ayırt eder |
ÖÇ07 | Kalite kontrol çalışmalarında kabul örneklemesinin rolünü açıklar |
ÖÇ08 | Kontrol grafiklerinin çizimi için gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır |
ÖÇ09 | Proses parametrelerini tahmin eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite, tarihçesi ve temel kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İstatistiksel kalite kontrol metotları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kontrol grafikleri ve kontrol sınırlarının seçimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Nicel kontrol grafiklerinden xort ve R kontrol grafikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Nicel kontrol grafiklerinden xort ve S kontrol grafikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Nitel kontrol grafiklerinden p ve np kontrol grafikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Nitel kontrol grafiklerinden c ve u kontrol grafikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Birikimli toplam (CUSUM) kontrol grafikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Üstel ağırlıklı hareketli ortalama (EWMA) kontrol grafikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Hareketli ortalama (MA) kontrol grafikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Proses yeterlik analizi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Proses yeterlik analizinde hipotez testi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Tek kabul örneklemesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | İki katlı kabul örneklemesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Çok katlı kabul örneklemesi | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |