ISB322 İstatistiksel Kalite Kontrol

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB322
Ad İstatistiksel Kalite Kontrol
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Üretim aşamasında veya üretim tamamlandıktan sonra elde edilen ürünlerin istenilen kalitede olup olmadığının belirlenmesi ve arzu edilen kaliteyi sağlamak için gerekli düzeltmelerin yapabilmesini sağlayacak istatistiksel tekniklerin uygulanması

Dersin İçeriği

Kalite kavramına giriş, nitel ve nicel kontrol grafikleri, birikimli toplam, üstel ağırlıklı hareketli ortalama ve hareketli ortalama kontrol grafikleri, proses yeterlilik analizi, kabul örneklemesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Özkale Atıcıoğlu, M. R. (2022), Minitab ve İstatistik Uygulamalı İstatistiksel Kalite Kontrol. Seçkin Yayıncılık, Ankara

Notlar

Montgomery, D. C. (2009), Introduction to Statistical Quality Control. John Wiley and Sons


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çetele diyagramı, histogram, pareto analizi, neden sonuç diyagramı, hata yoğunluk diyagramı, serpilme (saçılım) diyagramı gibi temel istatistiksel teknikleri kullanır
ÖÇ02 Kontrol grafiklerinin istatistiksel temellerini açıklar
ÖÇ03 Nicel ve nitel kontrol grafikleri arasındaki farkı ayırt eder
ÖÇ04 Birikimli toplam (CUSUM), üstel ağırlıklı hareketli ortalama (EWMA) ve hareketli ortalama (MA) kontrol grafiklerinin önemini açıklar
ÖÇ05 Kontrol grafiklerini yorumlar
ÖÇ06 Proses yeterlik indekslerini arasındaki farkı ayırt eder
ÖÇ07 Kalite kontrol çalışmalarında kabul örneklemesinin rolünü açıklar
ÖÇ08 Kontrol grafiklerinin çizimi için gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır
ÖÇ09 Proses parametrelerini tahmin eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 1
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kalite, tarihçesi ve temel kavramlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İstatistiksel kalite kontrol metotları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kontrol grafikleri ve kontrol sınırlarının seçimi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Nicel kontrol grafiklerinden xort ve R kontrol grafikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Nicel kontrol grafiklerinden xort ve S kontrol grafikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
6 Nitel kontrol grafiklerinden p ve np kontrol grafikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
7 Nitel kontrol grafiklerinden c ve u kontrol grafikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınav anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Birikimli toplam (CUSUM) kontrol grafikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Üstel ağırlıklı hareketli ortalama (EWMA) kontrol grafikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Hareketli ortalama (MA) kontrol grafikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Proses yeterlik analizi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Proses yeterlik analizinde hipotez testi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Tek kabul örneklemesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 İki katlı kabul örneklemesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Çok katlı kabul örneklemesi Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2023 08:47