Genel Bilgi
Kod | ISB499 |
Ad | Kategorik Veri Anaizi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SELMA TOKER KUTAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SELMA TOKER KUTAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kontenjans tablolarını tanıtmak ve bu tabloları temel alan analiz yöntemlerini inceletmektir
Dersin İçeriği
Kategorik değişkenlerin tanımlanması ve sınıflandırılması, Kategorik verilerin analizinde kullanılan olasılık dağılımları, Kontenjans tablolarının tanımlanması, Kontenjans tablolarında ileri yöntemler, Kontenjans tablolarında log-lineer modeller
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sosyal Bilimlerde Kategorik Verilerle İlişki Analizi, Çiğdem ARICIGİL ÇİLAN, Pegem Yayınevi, 2013
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kategorik değişkenlerin tanımlanmasını ve sınıflandırılmasını kavrar. |
ÖÇ02 | Kontenjans tablolarının tanımlanmasını kavrar. |
ÖÇ03 | Kontenjans tablolarında ortak, marjinal ve koşullu olasılıklarını hesaplar. |
ÖÇ04 | Kontenjans tablolarında ileri yöntemleri uygular. |
ÖÇ05 | Kontenjans tablolarında log-lineer modelleri inceler. |
ÖÇ06 | Elde edilen kategorik verilere ilişkin modeller kurar. |
ÖÇ07 | Kategorik değişkenlere istatistiksel analiz yöntemlerini uygular. |
ÖÇ08 | SPSS programını kullanarak sonuçları analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kategorik değişkenlerin tanımlanmasını ve sınıflandırılması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kategorik verilerin analizinde kullanılan olasılık dağılımları | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kontenjans tablolarının tanımlanması | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İki yönlü kontenjans tablolarında ortak, marjinal ve koşullu olasılıkların hesaplanması | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Bağımsızlık için ki-kare testleri | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Üç yönlü kontenjans tablolarının tanımlanması | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Üç yönlü kontenjans tabloları için marjinal ve koşullu odds oranı ve bağımsızlık | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Üç yönlü kontenjans tablosu testleri | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Konenjans tablolarında ilişki katsayıları | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kontenjans tablolarında ileri yöntemler | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | İki yönlü kontenjans tablolarında log-lineer modeller | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Üç-Yönlü Kontenjans Tablolarında Log-Lineer Modeller | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Log-Lineer Modelin Uygunluğunun Araştırılması | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İki kategorili binomial logit ile log-lineer model arasındaki ilişki | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |