Genel Bilgi
Kod | ISB491 |
Ad | Kombinatorik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayma Kuralları, indirgeme bağıntıları ve üretici fonksiyonları kavratmak ve bunlar yardımıyla çeşitli problemleri çözme yeteneği kazandırmak
Dersin İçeriği
Sayma Kuralları, Permütasyon, Kombinasyon, Parçalanmalar, İçerme ve Dışlama Prensibi, n bilinmeyenli bir denkleminin pozitif tamsayılar kümesinde çözümleri, İndirgeme bağıntıları, Fibonacci dizisi, Üretici Fonksiyonlar, İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi, İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi, Rasgele yürüyüş ve oyuncunun batması, Bazı sayma problemleri, Bazı olasılık problemleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Öztürk, F. (1995). Kombinatorik. A.Ü.F.F. Döner sermaye işletmesi yayınları, no:30
Notlar
Balakrishnan, V. K. (1995). Schaums outline of theory and problems of combinatiorics
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayma Kuralları problemlerini çözer |
ÖÇ02 | Permütasyon, Kombinasyon, Sıralı ve Sırasız Parçalanma problemlerini çözer |
ÖÇ03 | İçerme ve Dışlama Prensibi problemlerini çözer |
ÖÇ04 | n bilinmeyenli bir denkleminin pozitif tamsayılar kümesindeki çözümlerinin sayısını bulur |
ÖÇ05 | İndirgeme bağıntıları çözer |
ÖÇ06 | Üretici Fonksiyonları kavrar |
ÖÇ07 | İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözer |
ÖÇ08 | Rasgele yürüyüş ve oyuncunun batması problemlerini çözer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sayma Kuralları, Permütasyon | Kaynak okuma | |
2 | Kombinasyon | Kaynak okuma | |
3 | Sıralı ve Sırasız Parçalanmalar | Kaynak okuma | |
4 | İçerme ve Dışlama Prensibi | Kaynak okuma | |
5 | n bilinmeyenli bir denkleminin pozitif tamsayılar kümesindeki çözümleri | Kaynak okuma | |
6 | İndirgeme bağıntıları | Kaynak okuma | |
7 | İndirgeme bağıntılarının çözüm yöntemleri | Kaynak okuma | |
8 | Ara Sınav | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | |
9 | Üretici Fonksiyonlar | Kaynak okuma | |
10 | İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi | Kaynak okuma | |
11 | İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi (devamı) | Kaynak okuma | |
12 | Rasgele yürüyüş ve oyuncunun batması | Kaynak okuma | |
13 | Bazı sayma problemleri I | Kaynak okuma | |
14 | Bazı olasılık problemleri I | Kaynak okuma | |
15 | Bazı olasılık problemleri II | Kaynak okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |