Genel Bilgi
Kod | ISB418 |
Ad | Sağlık Alanına Özel Biyoistatistik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin ileri biyoistatistik teknikleri kullanılarak sağlık alanında araştırma planlama, analiz etme ve yorumlama konusunda bilgi ve beceri kazanımları amaçlanmıştır
Dersin İçeriği
Sağlık alanında araştırma tasarlanarak ileri biyoistatistiksel analiz yöntemleri kullanılarak verilerin yorumlanması ve raporlanması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1.Van Belle, G., Fisher, L. D., Heagerty, P. J., & Lumley, T. (2004). Biostatistics: a methodology for the health sciences. John Wiley & Sons. 2.Wassertheil-Smoller, S., & Smoller, J. (2004). Biostatistics and epidemiology: a primer for health and biomedical professionals (pp. 161-167). New York: Springer-Verlag. 3.Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik: spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle. Detay Yayıncılık.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık alanında kullanılan istatistikleri kavrar |
ÖÇ02 | Sağlık alanında bir araştırma tasarlar |
ÖÇ03 | Sağlık alanındaki problemleri saptamak üzere araştırma tasarlar |
ÖÇ04 | Sağlık alanında kullanılan istatistiki veri kaynaklarını açıklar |
ÖÇ05 | Sağlık alanındaki veri tabanlarından ulaşılan verileri kullanarak analiz yapar |
ÖÇ06 | Sağlık alanına özgü istatistik yöntemlerini kullanarak analiz yapar |
ÖÇ07 | İleri biyoistatistiksel istatistik analiz sonuçlarını özetleyen tablo ve grafikleri yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlık alanında kullanılan istatistiki yöntemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sağlık alanında kullanılan istatistiki veri kaynaklarını erişim | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sağlık alanında araştırma tasarlarımları | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Paket programlar ile veri girişi | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Sağlık alanında uygulamalı regresyon analizi-1 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sağlık alanında uygulamalı regresyon analizi-2 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Hastalıklarda Salgın Analizi | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Sağkalım Analizi | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
10 | Sağkalım Analizi ve Cox Regresyon | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tanı testlerinde performans ölçütleri | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tanı testlerinde performans ölçütleri ile ROC analizi | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Sistematik Derleme | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Tablo ve grafikler ile verilerin raporlanması-1 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tablo ve grafikler ile verilerin raporlanması-2 | Ders materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |