Genel Bilgi
Kod | AR164 |
Ad | Klasik Arkeolojiye Giriş II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FİKRET FATİH GÜLŞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FİKRET FATİH GÜLŞEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı klasik arkeolojinin temel konu ve kavramlarını öğretmekdir.
Dersin İçeriği
Arkeolojinin tanımı ve içeriği ile kaynaklarını, alt katmanları olan seramik. Heykel, kabartma, mimari ve sikke konuları hakkındaki ilk bilgileri kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Dersin hocasının hazırlamış olduğu ders notları. Cevat Başaran, Arkeolojiye Giriş. (1988) R.O.Arık,Türk Müzeciliğine Bir Bakış (1953) M. Anabolu, Küçük Asya'da bulunan Roma İmparatorluk Çağı Tapınakları (1970) R.M. Adams, The Origin of cities. (1960) A. Andrews, The Greek Tyrants. (1956) C. Bosch, Hellenizm Tarihinin Anahatları. (1968) G.L. Huxley, The Early Ionians, (1966) B. Farrington, The Civilizations of Greeceand Rome (1938) E.A. Çavlı, Yunan Sanatı. (1949)
Notlar
Antik Kaynaklar: Herodotos, The Histories (İ.Ö.484-425) Ksenophon, Anabasis Pausanias, Description of Greece (İ.S. 1 yy. ikinci yarısı) Strabon, Geographika (İ.Ö. 58-İ.S. 25) Vitrivius, Ten Book on Architecture (İ.Ö. 1 yy)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antik hamamların mimarisi, ısıtma sistemleri ve su sistemlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Antik dönem seramik sanatını açıklar. |
ÖÇ03 | Siyah Figür ve Kırmızı Figür seramik sanatı ve sanatçılarını kavrar. |
ÖÇ04 | Heykel traşlık sanatını öğrenir |
ÖÇ05 | Heykeltraş sanatçılarını ve bu sanatçıların eserlerini öğrenir |
ÖÇ06 | Grek ve Anadolu mitolojilerini, tanrı ve tanrıçalarını kavrar. |
ÖÇ07 | Sikke biliminin genel özelliklerini öğrenir |
ÖÇ08 | Antik dönemde giysiler, sandaletler ve saç stillerini öğrenir |
ÖÇ09 | Mozaik sanatını öğrenir |
ÖÇ10 | Anadoluda'ki antik bölgeleri öğrenir |
ÖÇ11 | Anadoluda'ki antik bölgelerde bulunan antik şehirleri öğrenir |
ÖÇ12 | Antik dönem kent tasarımlarını kavrar |
ÖÇ13 | Antik dönemdeki konutların mimari özelliklerini ve plansal özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ14 | Klasik Arkeoloji ile ilgili terimleri öğrenir |
ÖÇ15 | klasik Arkeolojinin temel tüm kavramlarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antik dönem Grek ve Roma hamamlarının tarihçesi, planları. bölümleri ve özellikleri kavranıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
2 | Grek ve Roma hamamların mimarileri, yapı ve işçilik özellikleri öğreniliyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
3 | Grek ve Roma hamamlarının su sistemleri ve ısıtma sistemleri anlatılıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | Antik dönemde kullanılan seramik fırınları, seramik çarkları, seramikler ve bu seramiklerin türleri ve özellikleri kavranıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | Siyah figür ve kırmızı figür teknikleri ve bu tekniklerde çalışan seramik sanatçılarının teknik özellikleri anlatılıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
6 | Arkaik, Klasik ve Hellenistik dönem heykel traşlığının teknik, ve düşünsel özellikleri ve birbirlerinden farkları yorumlanıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Arkaik, Klasik ve Hellenistik dönem önemli mimar ve heykeltraşların eserleri ve özellikleri yorymlanacak | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
9 | Anadoluda'ki antik bölgelerin coğrafi sınırları ve bu sınırlar içinde bulunan antik şehirler kavratılacak | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
10 | Antik çağ mitolojisi, tanrı ve tanrıçalar öğretilecek | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
11 | Antik dönemde giysiler, sandaletler ve saç stilleri öğretilecek | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
12 | Antik mozaik sanatı anlatılacak | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
13 | sikke biliminin tanıtılması, sikke yapım teknikleri ve sikkelerin genel özellikleri anlatılıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
14 | Grek ve Roma Dönemi konutlarının mimari özellikleri ve planları kavranıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama |
15 | Roma İmparatorluğu kronolojisi ve Roma İmparatorları anlatılıyor | kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yzaılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |