Genel Bilgi
Kod | AR245 |
Ad | Erken Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Anadoluda kazısı yapılmış Erken Tunç Çağı yerleşimlerini ve dönemin kültür özelliklerini tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Anadolu Erken Tunç Çağı yerleşim yerleri ve kültürleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Kronolojik olarak önceki dönem derslerini almış olmak
Kaynaklar
Ders sırasında ders notları verilmektedir
Notlar
YILMAZ, Derya 2009 M.Ö. III. binde Batı ve Orta Anadolu Kültürel İlişkileri (Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi. Massa, M. (2016): Networks before Empires: cultural transfers in west and central Anatolia during the Early Bronze Age, Doctoral dissertation, UCL University College London Şahoğlu, V. (2019): The Early Bronze Age Anatolian Trade Network and Its Role On The Transformation Of The Anatolian And Aegean Communities, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Arkeoloji Bölümü Dergisi 1.4, 115-131
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Tunç Çağı kronolojisini kavrar. |
ÖÇ02 | Eski Tunç Çağında Anadolu coğrafyasını tanımlar. |
ÖÇ03 | Anadolunun MÖ III. bindedeki kültürel ve siyasal özelliklerini yorumlar |
ÖÇ04 | Erken Tunç Çağında madenin güç olarak kullanılması ve devletleşmenin en önemli aracı olduğunu yorumlar. |
ÖÇ05 | Erken Tunç Çağında oluşan kültür bölgelerini tanımlar ve harita üzerinde gösterir. |
ÖÇ06 | Erken Tunç Çağında ortaya çıkan yeni yerleşim sistemlerini ayırt eder. |
ÖÇ07 | Erken Tunç Çağında farklı bölgelerde gelişen kültürlerin çanak çömlek özellikleri ve sanatını tanımlar. |
ÖÇ08 | Erken Tunç Çağında Anadolunun diğer bölgelerle olan ilişkilerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erken Tunç Çağında Anadolu coğrafyası ve kronolojisi | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. M.J.Mellink, 1998.TÜBAAR I,T.Efe, 1994,H. Erkanal, 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Erken Tunç Çağına Geçiş Dönemi | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Erken Tunç Çağ I (MÖ 3000/2700) Yerleşmeler ve Mimari | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Erken Tunç çağı I, Kuzeybatı Anadolu ve Doğu Ege Adaları | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Erken Tunç Çağı I, Menderes ve Göller Bölgesi | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Erken Tunç Çağı II (MÖ 2700-2400) Anadoluda İlk Şehircilik | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Erken Tunç Çağı Döneminde Anadolunun kentleşme kriterleri ve kentleşme süreci | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Erken Tunç Çağı II Yerleşimleri (Troya, Poliochni, Thermi, Liman Tepe, Demircihöyük, Küllüoba, Beycesultan) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Erken Tunç Çağı III, Büyük Kervan Yolu ve Anadoludaki yeni gelişmeler | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Erken Tunç Çağı III Dönemi Orta Anadolunun önemli kentleri (Kültepe, Alacahöyük) | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Erken Tunç Çağı Seramik Sanatı | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Erken Tunç Çağı I, II ve III Dönemi Çanak Çömleği | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Erken Tunç Çağı Orta Anadolu Yerleşmeleri ve Bölgesel özelliklerin karşılaştırılması | İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Değerlendiirme | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |