AR351 Etnoarkeoloji I

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR351
Ad Etnoarkeoloji I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Günümüz insan davranışlarını gözlemleyerek geçmişteki insan davranışlarına yorumlarda bulunulabileceği konusunda öğrencilere fikir vermek ve bu değerlendirme yapılırken yanlışlara ve doğrulara götürebilecek noktaların neler olabileceği hakkında öğrencileri gelecek çalışmaları için hazırlamak.

Dersin İçeriği

Ders, öncelikle arkeolojide etnografik ve etnolojik çalışmaların uygulamalarını, teorik ve metodolojik temellerini ve arkeolojik problemlerin çözümüne katkılarını açıklayacaktır. Etnografya, etnoloji ve dolaylı antropolojiden etnoarkeolojinin farkı sınıfta açıklığa kavuşturulacak ve öğrencilere etnoarkeolojik saha çalışmasının ve sonuçlarının incelenmesinde ve açıklanmasında arkeolojinin bakış açıları hakkında bilgi verilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.

Kaynaklar

İlgili kaynakça okunsun

Notlar

İlgili kaynakça okunsun


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeoloji ve etnoloji arasındaki ilişkiyi anlatır.
ÖÇ02 Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmaları değerlendirmesini yapar.
ÖÇ03 Arkeolojik kazılarda etnoarkeolojik yöntemlerin uygulanmasını tanır.
ÖÇ04 Türkiye'de uygulanmış etnoarkeolojik çalışmaları kavrar.
ÖÇ05 Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmalarla diğer ülkelerdeki etnoarkeolojik çalışmaları yorumlar.
ÖÇ06 Toplulukların kimliklerinin yayılımına yönelik, kültürler arası karşılaştırmalara dayalı tahminler yapar.
ÖÇ07 Etnoarkeolojiye neden ihtiyaç duyulduğunu, gelişim aşamaları dahilinde açıklar.
ÖÇ08 Etnoarkeolojinin, arkeolojinin hangi noktalarında kullanımının gerekli olduğunu kavrar.
ÖÇ09 Arkeolojik açıklamalar için teoriler oluşturur.
ÖÇ10 Çalışmalarında oluşturacağı teoriler için, hangi çeşit analojinin geçerli olacağına karar verir.
ÖÇ11 Buluntulardan, arkeolojik toplulukların nüfuslara yönelik fikirler sunar.
ÖÇ12 Buluntulardan, arkeolojik alanları mekan anlamında açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin sunumu. Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi II. Dönem sonu için konu seçimi. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Etnoarkeoloji ve etnografya farkı. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Kültürlerarası karşılaştırmalar I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Kültürlerarası karşılaştırmalar II. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Etnoarkeolojinin doğuşu ve gelişimi. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Etnoarkeoloji için kısa tarihçe. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Teorileştirme ve benzerlik kurma I. Topic selection for the end of the semester. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Teorileştirme ve benzerlik kurma II. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi II. Veya saha uygulaması. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
13 İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi II. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Konuların hızlı tekrarı. Veya saha uygulaması. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 01:58