Genel Bilgi
Kod | AR351 |
Ad | Etnoarkeoloji I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz insan davranışlarını gözlemleyerek geçmişteki insan davranışlarına yorumlarda bulunulabileceği konusunda öğrencilere fikir vermek ve bu değerlendirme yapılırken yanlışlara ve doğrulara götürebilecek noktaların neler olabileceği hakkında öğrencileri gelecek çalışmaları için hazırlamak.
Dersin İçeriği
Ders, öncelikle arkeolojide etnografik ve etnolojik çalışmaların uygulamalarını, teorik ve metodolojik temellerini ve arkeolojik problemlerin çözümüne katkılarını açıklayacaktır. Etnografya, etnoloji ve dolaylı antropolojiden etnoarkeolojinin farkı sınıfta açıklığa kavuşturulacak ve öğrencilere etnoarkeolojik saha çalışmasının ve sonuçlarının incelenmesinde ve açıklanmasında arkeolojinin bakış açıları hakkında bilgi verilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
İlgili kaynakça okunsun
Notlar
İlgili kaynakça okunsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeoloji ve etnoloji arasındaki ilişkiyi anlatır. |
ÖÇ02 | Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmaları değerlendirmesini yapar. |
ÖÇ03 | Arkeolojik kazılarda etnoarkeolojik yöntemlerin uygulanmasını tanır. |
ÖÇ04 | Türkiye'de uygulanmış etnoarkeolojik çalışmaları kavrar. |
ÖÇ05 | Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmalarla diğer ülkelerdeki etnoarkeolojik çalışmaları yorumlar. |
ÖÇ06 | Toplulukların kimliklerinin yayılımına yönelik, kültürler arası karşılaştırmalara dayalı tahminler yapar. |
ÖÇ07 | Etnoarkeolojiye neden ihtiyaç duyulduğunu, gelişim aşamaları dahilinde açıklar. |
ÖÇ08 | Etnoarkeolojinin, arkeolojinin hangi noktalarında kullanımının gerekli olduğunu kavrar. |
ÖÇ09 | Arkeolojik açıklamalar için teoriler oluşturur. |
ÖÇ10 | Çalışmalarında oluşturacağı teoriler için, hangi çeşit analojinin geçerli olacağına karar verir. |
ÖÇ11 | Buluntulardan, arkeolojik toplulukların nüfuslara yönelik fikirler sunar. |
ÖÇ12 | Buluntulardan, arkeolojik alanları mekan anlamında açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin sunumu. Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi II. Dönem sonu için konu seçimi. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Etnoarkeoloji ve etnografya farkı. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Kültürlerarası karşılaştırmalar I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Kültürlerarası karşılaştırmalar II. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Etnoarkeolojinin doğuşu ve gelişimi. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Etnoarkeoloji için kısa tarihçe. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Teorileştirme ve benzerlik kurma I. Topic selection for the end of the semester. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Teorileştirme ve benzerlik kurma II. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi II. Veya saha uygulaması. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
13 | İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi II. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Konuların hızlı tekrarı. Veya saha uygulaması. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |