Genel Bilgi
Kod | AR348 |
Ad | Etnoarkeoloji II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerde, günümüzün geleneksel alet, mimari, yaşam biçimlerinden yola çıkılarak geçmişe bakış açısı yaratmak
Dersin İçeriği
Öğrencilere, Etnoarkeolojinin ortaya çıkışı ile çalışma alanlarını anlatmak ve kıtalardan seçilecek örnek çalışmalar ile öğrencilere arkeolojik malzemenin okunmasında farklı yaklaşımlar kazandırmaktır.
Dersin Ön Koşulu
Beş ya da daha fazla öğrenci dersi seçmiş olmalı.
Kaynaklar
İlgili kaynakça okunsun
Notlar
İlgili kaynakça okunsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ateşin insanın sosyo kültürel ve ekonomik gelişimindeki rolünü kavrar. |
ÖÇ02 | İnsan oluşturduğu mesleklere temel teşkil eden, büyük olasılıkla ilk meslek grubu olan taş aletler ile insanın neler yaptığını ve taş aletlerdeki çeşitlenmeleri kavrar. |
ÖÇ03 | Sepetçilik, dokumacılık, çömlekçilik, madencilik gibi meslek gruplarının ortaya çıkışları, gelişmeleri ve bölgesel farklılıklarının nedenlerine, arkeolojik verilerin, teknolojik yönden yeniden ele alınması ile yorumlar getirilebileceğini kavrar. |
ÖÇ04 | Yiyecek elde etme yollarındaki (tarım, avcılık, çobanlık) gelişim aşamalarını kavrar. |
ÖÇ05 | Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki sanatsal durumlara etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceğini kavrar. |
ÖÇ06 | Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki dini inançlara etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceğini kavrar. |
ÖÇ07 | Arkeolojide, sosyal ritüellere etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceği kavrar. |
ÖÇ08 | Etnografik dokumacılık ve sepetçiliğin tarihsel süreci kavrar. |
ÖÇ09 | Etnografik kutlama, kabul törenlerinden etnoarkeoloji aracılığı ile geçmiş dönem topluluklarının sosyal değerlerine tahminler yapar. |
ÖÇ10 | Avcılık ve toplayıcılığın tarihsel sürecini kavrar. |
ÖÇ11 | Etnografik madencilik ve çömlekçiliğin tarihsel sürecinde toplulukların ekonomik aşamalarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin temel bilgileri. Dönem sonu için konu seçimleri. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Ateş yakma ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Taş aletler ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Sepetçilik ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Dokumacılık ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Çömlekçilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Madencilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Avcılık ve etnoarkeoloji. Dönem sonu için konu seçimi. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Tarım ve etnoarkeoloji | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Sanat ve etnoarkeoloji I | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Sanat ve etnoarkeoloji II | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Kutlama, kabul törenleri ve etnoarkeoloji | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Dini inanç ve pratikler, ve etnoarkeoloji. Or field practice. Veya saha uygulaması. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel tartışma ve saha uygulaması | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |