Genel Bilgi
Kod | AR465 |
Ad | Antik Dönemde Kent Planlaması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. NESİBE ÇAKIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. NESİBE ÇAKIR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
MÖ 8.-MS 4. yy arasındaki Akdeniz Bölgesinde Yunan ve Roma kentlerinin planları üzerinden prensibleri, mimari formları, tarihsel, sosyal ve felsef, arka planı ile birlikte irdeler.
Dersin İçeriği
Yunan ve Roma Dönemi kent planları, tarihi, siyasi arka planın ışığında Antik dünyanın önemli yapıları kentleri, kuruluşları sosyal toplumsal açıdan karşılaştırmalı ele alınır. Dönem özelliklerini yansıtan tipik örneklere ve teknik kavramlara verilir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Charles Gates, Antik Kentler, Koç Üniv. yay.
Notlar
R. Wycherley, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antik Dönem mimarisinin temel düzeydeki bilgilerine sahip olur. |
ÖÇ02 | Antik Dönem mimarisi ve kent planlaması alanında kuramsal bilgileri yorumlayabilme becerisini edinir. |
ÖÇ03 | Antik Dönem kentleri planlaması ve mimarisi konusunda edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Antik Yunan ve Roma kent haritalarını yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Antik kent plan örneklerinin bir önceki ve sonraki dönemlerledeki karşılaştırmayı ve gelişimi yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Antik Yunan ve Roma kent planlamasında günümüz modern kent planlamasına, kent olgusuna urbanistik açıdan etkilerini yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ07 | Antik Yunan ve Roma yapı planlarını yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ08 | Antik Yunan ve Roma kent planlamasının felsefi ve sosyolojik düşünce prensiplerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antik Kent Urban Theorisine Giriş | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Vitruvius'un Teorileri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Antik Yunan: Hippodamos Kent planlama prensibi Izgara Planı | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kent planlamasında Yunan ve Roma terimlerinin karşılaştırılması | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Anadolu'dan Milet ve Priene; Yunanistan'dan Pire | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Diğer kent ve kutsal alan örnekleri: Atina, Delphi, Olympia | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Genel değerlendirme | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Helenistik teraslama kent planı: Pergamon | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Roma Dönemi kent planlamasına giriş ve erken örnekler | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Cardo-Decumanus kent planlama prensibi, kökeni | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Karagah şeması ve Veteran kolonileri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Timgad, Djemila, Dougga, Leptis Magna kentleri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ortadoğu Roma kentleri I: Palmyra, Hatra | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | II. Roma eyaletleri Kentleri: Gerasa, Petra | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |