Genel Bilgi
| Birim | ADANA ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Makine | |
| Kod | MAK107 |
| Ad | Enerji Yönetimi |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. OSMAN ÖZTUTAR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. OSMAN ÖZTUTAR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste; Sanayide enerji yönetimini kavrayabilme,türk sanayisinin yapısını tanıma,Bileşik ısı-güç üretim sistemlerinin uygulamalarını kavrayabilme,Türkiye ve Dünyada genel enerji politikaları ile enerji yöneticisinin sahip olması gereken özelliklerinin neler olduğu amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Sanayide Enerji Yönetiminin tanımı ve enerji tasarrufunun önemi 2- Enerji yönetim programının başlatılması 3- Enerji yöneticisinin görevleri 4- Türkiye ve dünyada uygulanan enerji tasarrufu politika örnekleri 5- Bileşik ısı-güç sistemleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Enerji yönetimi
Notlar
Kazanlarda enerji yönetimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sanayide enerji yönetimi tanımı ve enerji tasarrufunun öneminin öğrenir |
| ÖÇ02 | Enerji Yönetim programı nasıl başlatılırın öğrenir |
| ÖÇ03 | Enerji yöneticisi hangi özelliklere sahip olmalının öğrenir |
| ÖÇ04 | Enerji Yöneticisinin görevleri nelerdir in öğrenir |
| ÖÇ05 | Enerji muhasebe sisteminin oluşturulmasının öğrenir |
| ÖÇ06 | Enerji izleme ve hedef oluşturmanın aşamaları nelerdir in öğrenir |
| ÖÇ07 | Rapor yazmanın amaçları nelerdir in öğrenir |
| ÖÇ08 | Bir fabrikada enerji yönetimi organizasyon şeması ile bir kazan dairesinde tesbit edilen ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik genel bulgular ın öğrenir |
| ÖÇ09 | Tüketilen enerji ile ilgili grafik olarak hazırlanan enerji-maliyet ile ilgili yorumları öğrenir |
| ÖÇ10 | Dünyada uygulanan enerji tasarrufu örneklerini öğrenir |
| ÖÇ11 | Türkiyede ki enerji verimliliği kanunu özetinin öğrenir |
| ÖÇ12 | Bileşik ısı-güç üretim sistemleri öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki bilgileri kazanmak. | 3 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tasarım ile ilgili teknik resim okuyabilme ve uygulayabilme becerisi kazanır, makine parçaları tasarımı yapabilir. | |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanı ile ilgili ölçme ve kontrol yöntemleri ile ilgili bilgi sahibidir ve ölçme/kontrol aletlerini kullanabilir. | |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İmalat yöntemleri hakkında bilgi sahibidir ve üretilmesi istenilen makine parçaları için uygun olan imalat yöntemini seçebilir. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik uygulamalar kapsamında kullanılan malzemeleri ve genel özelliklerini bilir, imalat için malzeme seçimini yapabilir ve malzeme muayene yöntemleri ile ilgili bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine parçalarının imalatında kullanılan temel takım tezgahlarının rutin bakım ve onarım işlemlerini gerçekleştirebilir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Enerji kaynakları hakkında bilgi sahibidir, sanayi için enerji yönetimi ve enerji tasarrufu uygulayabilme yeteneğine sahiptir. | 5 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanı için gerekli olan bilişim ve simülasyon teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve bilgisayar destekli programları kullanabilir. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Otomatik kontrol sistemlerinde kullanılan hidrolik ve pnömatik sistem elemanlarını tanır ve temel düzeyde tasarımını gerçekleştirebilir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanı ile ilgili temel aletlerin, üretim tezgahlarının ve mesleki terimlerin İngilizce karşılıklarını bilir. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği kurallarını bilir, çevre koruma bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilir, takım içerisinde ve bağımsız olarak çalışabilme yeteneğine sahiptir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Makine alanında ve görev aldığı kuruluş içerisinde bulunan insanlar ile ilişkilerinde uyması gereken mesleki etik, sosyal sorumluluk ve etkili iletişim kurma tekniklerini bilir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sanayide enerji yönetimi tanımı ve enerji tasarrufunun önemi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Enerji yönetim programı nasıl başlatılır | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Enerji yöneticisi hangi özelliklere sahip olmalı | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Enerji Yöneticisinin görevleri nelerdir | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 5 | Enerji muhasebe sisteminin oluşturulması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Enerji izleme ve hedef oluşturmanın aşamaları nelerdir | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 7 | Rapor yazmanın amaçları nelerdir | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | Bir fabrikada enerji yönetimi organizasyon şeması ile bir kazan dairesinde tesbit edilen ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik genel bulgular | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Tüketilen enerji ile ilgili grafik olarak hazırlanan enerji-maliyet ile ilgili yorumlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 11 | Dünyada uygulanan enerji tasarrufu örnekleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Dünyada uygulanan enerji tasarrufu politika örnekleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Türkiyede ki enerji verimliliği kanunu özeti | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Bileşik ısı-güç üretim sistemleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 15 | Üçlü Sistemler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literature review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literature review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||