AR469 Demir Çağı’nda Orta Anadolu I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR469
Ad Demir Çağı’nda Orta Anadolu I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. İlkay AKLAN
Dersin Öğretim Elemanı Arş.Gör.Dr. İlkay AKLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, M.Ö. 1. Binyılın ilk yarısında Orta Anadolu Bölgesi’nin siyasi, kültürel ve sosyo-ekonomik yapısını bölgedeki önemli merkezler eşliğinde tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Hitit Devleti’nin yaklaşık M.Ö. 1200 yıllarında yıkılmasının ardından Pers egemenliğine (yak. M.Ö.550) kadar devam eden süreç içerisinde Orta Anadolu Bölgesi’nde yaşanan siyasal ve kültürel gelişmeler, yazılı kaynaklar ve arkeolojik veriler ışığında incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aydıngün, H. (2014). Uygar Dünyanın İlk Yıkılışı MÖ 1200, İstanbul; Drews, R. (2014). Tunç Çağı’nın Sonu, İstanbul; Genz, H. (2003). “The Early Iron Age in Central Anatolia”, Identifying Changes: The Transition from Bronze to Iron Ages in Anatolia and its Neighbouring Regions, 179-192; Voigt, M. M. ve Henrickson, R. C. (2000). “The Early Iron Age at Gordion: The Evidence from the Yassıhöyük Stratigraphic Sequence”, The Sea Peoples and Their World: A Reassessment, 327-360; Hawkins, J. D. (2000). Corpus of Hieroglyphic Luwian Inscriptions Vol.1. Part 1. Inscriptions of the Iron Age, Berlin; Hawkins, J. D. (2000). Corpus of Hieroglyphic Luwian Inscriptions Vol.1. Part 2. Inscriptions of the Iron Age, Berlin; Akçay, A. (2014). “Tabal Ülkesinin Tarihsel Süreci Üzerine Bir Değerlendirme”, Tarih İncelemeleri Dergisi, 29 (1), 37-58; Adalı, S. F. (2018). “Yeni Assur Krallığı’nın Orta Anadolu’ya İlgisi: Melid, Tabal, Frig ve Lidya İlişkileri”, Assurlular: Dicle’den Toroslar’a Tanrı Assur’un Krallığı, 276-299.

Notlar

Akçay, A. (2011). Arkeolojik ve Filolojik Belgeler Işığında Tabal Ülkesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara; Aklan, İ. (2022) Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara; Kurt, M. (2010). “Tabal Ülkesi’nin Politik ve İdari Yapısı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 127-136.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Orta Anadolu Bölgesi’nin coğrafi özelliklerini ve farklı kültür bölgelerini tanır.
ÖÇ02 Bölgenin Demir Çağı kronolojisini kavrar.
ÖÇ03 Geç Tunç Çağı sonu ve Demir Çağı başında yaşanan değişimin sebeplerini tartışır.
ÖÇ04 Orta Anadolu Erken Demir Çağı’nın sosyal ve kültürel yapısını açıklar.
ÖÇ05 Orta Anadolu Orta Demir Çağı’nın siyasi, sosyal ve kültürel yapısını açıklar.
ÖÇ06 Dönemin mimari geleneğini ayırt eder.
ÖÇ07 Tabal yerel yazıtlarını ve heykeltıraşlık eserlerini tanır.
ÖÇ08 Tabal, Frig, Yeni Asur ve Lidya ilişkilerini yorumlar.
ÖÇ09 Orta Anadolu Demir Çağı ile ilgili edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanımı, kapsamı, genel kronoloji ve kaynakça tanıtımı Tanıtım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Orta Anadolu Bölgesi’nin coğrafi sınırları, jeolojik yapısı, iklim ve bitki örtüsü özellikleri Atalay, İ. ve Mortan, K. 2011, Türkiye Bölgesel Coğrafyası, s. 447-475. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Hitit İmparatorluğu’nun yıkılışına etki eden faktörler ve Erken Demir Çağı’nda Anadolu’nun genel yapısı Aydıngün, H. (2014). Uygar Dünyanın İlk Yıkılışı MÖ 1200, İstanbul. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Erken Demir Çağı’nda Orta Anadolu’nun sosyal ve kültürel yapısı: önemli yerleşmeler: Gordion ve Kaman-Boğazköy Henrickson, R. C. ve Voigt, M. M. 1998, “The Early Iron Age at Gordion: The Evidence from the Yassıhöyük Stratigraphic Sequence”, Thracians and Phrygians: Problems and Parallelism,79-106. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Erken Demir Çağı’nda Orta Anadolu’nun sosyal ve kültürel yapısı: önemli yerleşmeler: Kaman-Kalehöyük, Çadır Höyük, Uşaklı Höyük Schachner, A. 2019, Hattusa Efsanevi Hitit İmparatorluğu’nun İzinde, 248-261. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Erken Demir Çağı’nda Orta Anadolu’nun sosyal ve kültürel yapısı: önemli yerleşmeler: Ovaören, Niğde/Kınık Höyük, Oluz Höyük Aklan, İ. 2022, Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Demir Çağı Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, s. 107-115. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Değerlendirme, güncel yorumlar ve tartışma Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Orta Demir Çağı tarihsel çerçevesi: Frig, Tabal, Yeni Asur ve Lidya İlişkileri 1 Akçay, A. 2014, “Tabal Ülkesinin Tarihsel Süreci Üzerine Bir Değerlendirme”, Tarih İncelemeleri Dergisi, 29 (1), 37-58. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Orta Demir Çağı tarihsel çerçevesi: Frig, Tabal, Yeni Asur ve Lidya İlişkileri 2 Adalı, S. F. 2018, “Yeni Assur Krallığı’nın Orta Anadolu’ya İlgisi: Melid, Tabal, Frig ve Lidya İlişkileri”, Assurlular: Dicle’den Toroslar’a Tanrı Assur’un Krallığı, 276-299. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Tabal yerel yazıtları ve heykeltıraşlık eserleri Akçay, A. (2020). “Tabal Heykeltraşlık Eserleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, HEFAD (AHBV Edebiyat Fakültesi Dergisi), 1 (2), 11-28. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Dağ Kentleri: Göllüdağ ve Kerkenes örneği Aklan, İ. 2022, Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Demir Çağı Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, s.253-262. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Sosyal ve kültürel yapı: merkezler ışığında Orta Anadolu Orta Demir Çağı mimari geleneği Aklan, İ. 2022, Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Demir Çağı Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, s. 184-262 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Alişar IV seramik geleneği ve köken sorunu Dönmez, Ş- Abazoğlu, F. 2018, Kızılırmak Havzası Demir Çağı Boya Bezekli Çanak-Çömlek Geleneğinin Kökeni Üzerine Düşünceler, TÜBA-AR, 23, s.81-99 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel değerlendirme ve tartışma Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.02.2024 02:34