Genel Bilgi
Kod | AR470 |
Ad | Demir Çağı’nda Orta Anadolu II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. İlkay AKLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. İlkay AKLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, M.Ö. 1. Binyılın ikinci yarısında Orta Anadolu Bölgesi’nin siyasi, kültürel ve sosyo-ekonomik yapısını bölgedeki önemli merkezler eşliğinde tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Anadolu’nun M.Ö. 6. yüzyıl ortalarında Pers egemenliğine girmesinin ardından Hellenistik Dönem’e kadar devam eden süreç içerisinde Orta Anadolu Bölgesi’nde yaşanan siyasal ve kültürel gelişmeler, yazılı kaynaklar ve arkeolojik veriler ışığında incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Cahill, N. 2010, “Sardeis’te Pers Tahribi”, Lidyalılar ve Dünyaları, s. 339-361; Casabonne, O. 2007, “The Formation of Cappadocia: Iranian Populations and Achaemenid Influence”, The Achaemenid Impact on Local Populations and Cultures in Anatolia, s. 103-106; Tuplin, C. 2007, “The Achaemenid Impact in Anatolia”, The Achaemenid Impact on Local Populations and Cultures in Anatolia, s. 291-298; Dönmez, Ş. 2013, “Oluz Höyük: Kuzey-Orta Anadolu’nun Krali Pers Merkezi”, Güneş Karadeniz’den Doğar Sümer Atasoy’a Armağan Yazılar, s. 103-140; Dönmez, Ş. 2015, “Achaemenid Presence at Oluz Höyük, North-Central Anatolia”, The Danubian Lands Between the Black, Aegean and Adriatic Seas, s. 462-473; Dönmez, Ş. 2017, Amasya-Oluz Höyük Kuzey-Orta Anadolu’da Bir Akhaimenid (Pers) Yerleşmesi, Amasya; Dusinberre, E. R. M. 2019, “The Collapse of Empire at Gordion in the Transition form the Achaemenid to the Hellenistic World”, Anatolian Studies, (69), s. 109-132.
Notlar
Genz, H. 2007, “Late Iron Age Occupation on the Northwest Slope at Boğazköy”, Anatolian Iron Ages 6, s. 135-151; Kaya, M. A. 2018, “Anadolu’da Pers Satraplıkları: Kuruluş, Yönetim ve Etnik Yapı”, Cedrus, (VI), s. 159-179; Sarıkaya, S. 2016, “Anadolu’da Pers Satraplık Sistemi”, Cedrus, (IV), s. 75-90; Trameri, A. ve D’Alfonso, L. 2020, “The >Sacred City< of Kınık Höyük: Continuity and Change in Cappadocia (Turkey) between the Late Achaemenid and Late Hellenistic Periods”, The Transition form the Achaemenid to the Hellenistic Period in the Levant, Cyprus and Cilicia: Cultural Interruption or Continuity?, s. 65-81; Voigt, M. M. ve Young, T. C. 1999, “From Phrygian Capital to Achaemenid Entrepot: Middle and Late Phrygian Gordion”, Iranica Antiqua, (XXXIV), s. 191-241; Aklan, İ. 2022, Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Orta Anadolu Bölgesi’nin coğrafi özelliklerini ve farklı kültür bölgelerini tanır. |
ÖÇ02 | Bölgenin Demir Çağı kronolojisini kavrar. |
ÖÇ03 | Orta Anadolu Geç Demir Çağı’nın siyasi, sosyal ve kültürel yapısını açıklar. |
ÖÇ04 | Orta Anadolu Bölgesi’ndeki Pers/Akamenid siyasi ve kültürel etkilerini kavrar. |
ÖÇ05 | Dönemin mimari geleneğini ayırt eder. |
ÖÇ06 | Orta Anadolu Geç Demir Çağı seramik geleneğini tanır. |
ÖÇ07 | Orta Anadolu Demir Çağı boyunca görülen kültürel devamlılığı yorumlar. |
ÖÇ08 | Orta Anadolu Geç Demir Çağı ile ilgili edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı, kapsamı, genel kronoloji ve kaynakça tanıtımı | Tanıtım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Orta Anadolu Bölgesi’nin coğrafi sınırları, jeolojik yapısı, iklim ve bitki örtüsü özellikleri | Atalay, İ. ve Mortan, K. 2011, Türkiye Bölgesel Coğrafyası, s. 447-475. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Pers/Akamenid İmparatorluğu’nun kuruluşu ve kuruluşuna etki eden faktörler | Garthwaite, G. 2011, İran Tarihi, s. 20-60; Roaf, M. 1996, Mezopotamya ve Eski Yakındoğu, s. 203-214. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Anadolu’da Pers egemenliği | Sarıkaya, S. ve Arslan, M. 2017, “Anadolu’da Persler: Savaş, İsyan ve Diplomasi”, Persler, Anadolu’da Kudret ve Görkem, s. 78-101; Sarıkaya, S. 2016, “Anadolu’da Pers Satraplık Sistemi”, Cedrus, (IV), s. 75-90; Kaya, M. A. 2018, “Anadolu’da Pers Satraplıkları: Kuruluş, Yönetim ve Etnik Yapı”, Cedrus, (VI), s. 159-179. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Geç Demir Çağı’nda Orta Anadolu’nun tarihsel çerçevesi, sosyal ve kültürel yapısı | Casabonne, O. 2007, “The Formation of Cappadocia: Iranian Populations and Achaemenid Influence”, The Achaemenid Impact on Local Populations and Cultures in Anatolia, s. 103-106. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Pers dini ve Orta Anadolu’daki yansımaları | Wiesehöfer, J. 2002, “Akamenid İmparatorluğunda Dinsel İlişkiler Üzerine”, Antik Pers Tarihi, s. 147-158; Dönmez, Ş. 2015, “Achaemenid Presence at Oluz Höyük, North-Central Anatolia”, The Danubian Lands Between the Black, Aegean and Adriatic Seas, s. 462-473. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Değerlendirme ve tartışma | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Gordion, Boğazköy | Dusinberre, E. R. M. 2019, “The Collapse of Empire at Gordion in the Transition form the Achaemenid to the Hellenistic World”, Anatolian Studies, (69), s. 109-132; Genz, H. 2007, “Late Iron Age Occupation on the Northwest Slope at Boğazköy”, Anatolian Iron Ages 6, s. 135-151 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Kaman-Kalehöyük, Yassıhöyük ve Büklükale | Omura, S. 2011, “Kaman-Kalehöyük Excavations in Central Anatolia”, The Oxford Handbook of Ancient Anatolia, s.1095-1111; Omura, M. 2016, “Yassıhöyük Kazıları”, Kırşehir Arkeolojik ve Paleoantropolojik Çalışmaları, s. 32-51; Matsumura, K. 2016, “Büklükale Kazıları 2009-2014”, Kırşehir Arkeolojik ve Paleoantropolojik Çalışmaları, s. 57-84. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Ovaören, Niğde/Kınık Höyük ve Alacahöyük | Trameri, A. ve D’Alfonso, L. 2020, “The >Sacred City< of Kınık Höyük: Continuity and Change in Cappadocia (Turkey) between the Late Achaemenid and Late Hellenistic Periods”, The Transition form the Achaemenid to the Hellenistic Period in the Levant, Cyprus and Cilicia: Cultural Interruption or Continuity?, s. 65-81. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Oluz Höyük | Dönmez, Ş. 2015, “Oluz Höyük Kazıları Işığında Kuzey-Orta Anadolu (Pontika Kappadokia) Akhaimenid Varlığına Güncel Bir Bakış”, TÜBA-AR, (18), s. 71-107. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kırsal merkezler ışığında Orta Anadolu Geç Demir Çağı mimari geleneği | Aklan, İ. 2022, Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Demir Çağı Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, s. 279-355 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Orta Anadolu Geç Demir Çağı seramik geleneği | Dönmez, Ş, 1994, Orta Anadolu Geç Demir Çağı Boya Bezekli Çanak Çömleği; Akkuzu, Z, 2018, The Late Iron Age Pottery from Kaman-Kalehöyük. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel değerlendirme ve tartışma | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |