Genel Bilgi
Kod | HMS486 |
Ad | Sağlık Mevzuatı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Osman BİLGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Osman BİLGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sağlık hukuku, sağlık çalışanları ve hemşireleri ilgilendiren yasal düzenlemeler, hak ve sorumluluklarla ilgili temel bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; sağlık çalışanlarının hukuka dayalı hak ve sorumlulukları, sağlık ve hemşirelikle ilgili kanun ve yönetmelikler, hasta ve çalışan hakları, istenmeyen olaylar ve uygulama hataları (malpraktis), ulusal ve uluslararası kuruluşların sağlık ve hemşireliği ilgilendiren yasal düzenlemelere yönelik kararları konusunda bilgiyi içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Hemşirelik Kanunu -Hemşirelik Yönetmeliği -663 Sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname -Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği
Notlar
Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Sistemi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık hukuku kapsamını ve temel hukuk kavramlarını bilir. |
ÖÇ02 | Türkiye'nin sağlık sistemi ve politikalarını kavrar. |
ÖÇ03 | Sağlık hizmetlerinin sunumu ve hemşireliğe ilişkin yasal düzenlemeleri (kanun ve yönetmelikleri) bilir. |
ÖÇ04 | Hemşirelerin hukuki sorumluluğunu kavrar. |
ÖÇ05 | Sağlık kuruluşlarının hukuki sorumluluklarını bilir. |
ÖÇ06 | Çalışma yaşamını ilgilendiren ulusal yasal düzenlemeleri (Devlet Memurları Kanunu, İş Kanunu) bilir. |
ÖÇ07 | Hemşire olarak çalışan sağlığı ve güvenliğine ilişkin hak ve sorumluluklarını kavrar. |
ÖÇ08 | Hemşirelerin hasta güvenliğindeki rol ve sorumluluklarını kavrar |
ÖÇ09 | Sağlık ve hemşirelikle ilgili uluslararası kuruluşları (ILO, WHO, ICN, vb.) bilir. |
ÖÇ10 | Sağlık meslekleri ve hemşirelikle ilgili mesleki örgütlerin yapı, işleyiş ve rolünü kavrar. |
ÖÇ11 | Sağlık ve hemşirelikle ilgili uluslararası temel bildirgeleri bilir. |
ÖÇ12 | Uluslararası Çalışma Örgütü ve hemşirelik sözleşmesinin kapsamını bilir. |
ÖÇ13 | Sağlık uygulamalarında oluşabilecek istenmeyen olayların yasal boyutlarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, Sağlık mevzuatına giriş | derse katılım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sağlık Mevzuatı Temel Kavramları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesine İlişkin Kanun (No: 224) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sağlıkta Dönüşüm Programı-1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sağlıkta Dönüşüm Programı-2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hemşirelik Kanunu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hemşirelik Yönetmelikleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Devlet Memurları Kanunu (No: 657) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İş Kanunu (No: 4857) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çalışan Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hasta Güvenliği Mevzuatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hemşirelikte Örgütlenme-Uluslararası ve Ulusal Hemşirelik Dernekleri (ICN-THD-Özel Dal Dernekleri) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türk Ceza Kanunu ve Hemşirelik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |