Genel Bilgi
Kod | BL238 |
Ad | Bitki Anatomisi ve Morfolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALİL ÇAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HALİL ÇAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel olarak bitkilerin iç ve dış yapılarının tanınmasını amaçlayan bu ders botanik biliminde veya bitkisel materyal ile çalışan diğer bilim dallarında (örneğin: biyoloji, eczacılık, Ziraat v.b.) öğrenim gören öğrencilere gerekli bilgileri kazandırmaktır. Bitkisel organların morfolojik yapılarını tanıyarak, bitki sistematiğinin esaslarını kavrayabilme altyapısının oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin teorik ve laboratuvar uygulamaları kapsamında, büyük bitki grublarından biri olan çiçekli bitkilerin vejetatif (kök, gövde ve yaprak) ve generatif organların(çiçek, meyve ve tohum) genel özellikleri ve farklı bitki gruplarına göre değişen tipleri anlatılmaktadır. Ayrıca bazı farklı bitki gruplarının taksonomik olarak nasıl ayırt edebileceği işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Özgürcü, B.,1993 . Bitki morfolojis ve anatomisine giriş. Ege üniversitesi yayınları
Notlar
Küçüker,O. Bitki Morfolojisi, nobel yayın evi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
ÖÇ02 | Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
ÖÇ03 | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini kullanır |
ÖÇ04 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk kullanır |
ÖÇ05 | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev yapar |
ÖÇ06 | Bitkilerin morfolojik yapıları ve çeşitlerini sistemetik çalışmalarada ayırım için kullanır |
ÖÇ07 | Bitkiler dünyasındaki farklı gruplar arasındaki temel morfololjik farklılıkları ayırt eder |
ÖÇ08 | Bitkisel organların hücresel seviyeden makroskobik seviye ye kadar oluşum süreçlerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitkisel organlar (vejetatif organlar-Büyüme organları) | ders kitabı genel bilgiler okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Kök, kökün dış morfolojisi, kök metamorfozları | araziden örnek toplayarak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Gövde, gövdenin dış morfolojisi, gövde metamorfozları | internetten metamorfoz şekillerini tarama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Yaprak, yaprağın oluşumu, dış morfolojisi, yaprak metamorfozları | Derse yaprak örnekleri getirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Generatif organlar (üreme organları) | internetten generatif organlar ile ilgili bilgi tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Çiçek, çiçeğin morfolojisi, çiçek durumları | konu ile ilgili ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Çiçek diyagramları ve formülleri, | Altın oran ile ilgili matematiksel bilgileri internetten taramak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Gymnosperm ve angiosperm çiçeğinin yapısı | Gymnosperm ve angiospermler arasındaki farkları araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Meyve, meyve morfolojisi, kuru ve yaş meyveler | ders notlarından meyvelerin şekil ve sınıflandırması ile ilgili bilgileri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tohumun dağılmasında rol alan ekolojik faktörler | günlük yaşamda karşılaştıgımız tohumları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tohum tipleri ve dormansiyi etkileyen faktörler | günlük yaşamda karşılaştıgımız tohumları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tohum ve meyvelerin dağılımı | tohum ve meyve dağılım şekillerini araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Toprak tohum bankası ve ekolojik önemi | Toprak yapısı hakkında genel bilgi edinmek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sistematik bilminde morfolojik karakterlerin kullanımı | Sistematik bilim dalı ile ilgili genel bilgileri netten ve ders notlarından öğrenem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 27 | 27 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |