Genel Bilgi
Kod | ECF232 |
Ad | Farmakoloji I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Didem YILMAZ ORAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin kemoterapiklerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, tedavide kullanımları, yan tesirleri, kontrendikasyonları ve etkileşimlerinin açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kemoterapinin tanımı, kemoterapinin ana ilkeleri, kemoterapötiklerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizması, yan etkileri, terapötik kullanımları, kontrendikasyonları ve ilaç etkileşimleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
AkılcılTedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, pelikan tıp teknik yayıncılık, S. Oğuz Kayaalp
Notlar
Goodman - Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı : Randa Hilal Dandan-Laurence L. Brunton
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kemoterapi kavramını tanımlar ve kemoterapinin temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | İnfeksiyonda tedavisinde kullanılan antibiyotikleri etki sprektrumlarına göre sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Antibiyotiklerin etki mekanizmaları, endikasyonları, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını açıklarlar. |
ÖÇ04 | Antifungal ilaçların etki mekanizmaları, endikasyonları, yan tesirleri ve kontrendikasyonlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Antimikrobik ilaçlar arasındaki etkileşmeler ve kombinasyonları tanımlar. |
ÖÇ06 | Üriner infeksiyonların tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırırlar. |
ÖÇ07 | Tüberküloz ve diğer mikobakteri infeksiyonlarında kullanılan ilaçlar, bu ilaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri açıklar. |
ÖÇ08 | Antiamibik ve diğer antiprozoal ilaçların farmakokinetiği, etki mekanizması, yan tesirleri, kontrendikasyonları açıklar. |
ÖÇ09 | Antimalaryal ve antihelmintik ilaçların farmakokinetiği, etki mekanizması, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını açıklar. |
ÖÇ10 | Antiviral ilaçların farmakokinetiği, etki mekanizması, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını tanımlar. |
ÖÇ11 | Kanser kemoterapisinin esaslarını ve antineoplastik İlaçları açıklar. |
ÖÇ12 | İmmün sistem bozuklukları ve immünomodülatör ilaçları tanımlar. |
ÖÇ13 | Antiseptik ve dezenfektanların özellikleri ve kullanımını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kemoterapötiklere Giriş, İnfeksiyon Tedavisinin Farmakolojik ve Farmakokinetik Özellikleri, Beta-Laktam Antibiyotikler I: Penisilinler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Beta-Laktam Antibiyotikler II: Sefalosporinler ve Diğerleri | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Makrolid, Linkozamid, Streptogamin Antibiyotikler ve Linezolid | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Tetrasiklinler, Amfenikoller, Aminoglikozidler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Dar Spektrumlu Antistafilokokal ve Antianaerobik İlaçlar ve Polipeptid Yapılı Antibiyotikler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Fluorokinolonlar, Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol ve trimetoprim | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Antifungal Antibiyotikler ve Antifungal Diğer İlaçlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konulara ders kitabı ve sunumlardan çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Antimikrobik İlaçlar Arasındaki Etkileşmeler ve Kombinasyonlar/ Üriner İnfeksiyonların Tedavisine Özgü İlaçlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Tüberküloz ve Diğer Mikobakteri İnfeksiyonlarında Kullanılan İlaçlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Antiamibik İlaçlar ve Diğer Antiprotozoal İlaçlar/Antimalaryal İlaçlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Antihelmintik İlaçlar/Ektoparazitlere Karşı Kullanılan İlaçlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Antiviral İlaçlar/Antiseptik ve Dezenfektanlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kanser Kemoterapisinin esasları ve Antineoplastik İlaçlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | İmmün Sistem Bozuklukları ve İmmünomodülatör İlaçlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarı Yıl Sonu Sınav | Konulara ders kitabı ve sunumlardan çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınav | Konulara ders kitabı ve sunumlardan çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |