Genel Bilgi
Kod | PSI472 |
Ad | Önyargı ve Ayrımcılık |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MELTEM GULER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı önyargı ve ayrımcılık içeren belli başlı davranışları incelemek, ön-yargıyı azaltmaya yönelik stratejileri teorik ve söylemsel düzeyde incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu derste kişiler ve gruplar arası süreçlerde yaşanan önyargı ve ayrımcılık pratikleri ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Brown, R. (2010). Prejudice: Its social psychology (2. baskı). Chichester, UK: Wiley-Blackwell. Forsyth, D. (2010). Introduction to group dynamics. Group dynamics (5. baskı). Belmont: Cengage Learning. Nelson, T. (Ed.). (2009). Handbook of prejudice, stereotyping, and discrimination. New York: Psychology Press.
Notlar
İlgili alan hakkındaki ulusal/uluslararası makaleler yardımcı yayın olarak kullanılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kimlik, sosyal kimlik, grup, gruplar arası ilişkiler, önyargı ve ayrımcılık kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Önyargı ve ayrımcılık kavramlarını teorik çerçevede tanımlar. |
ÖÇ03 | Açık ve örtük önyargı literatürünü ve önyargıyı değerlendirmede kullanılan farklı yöntemsel yaklaşımları tanımlar |
ÖÇ04 | Günlük hayatta karşılaşılan önyargı ve ayrımcı davranış ve söylemleri ayırt eder. |
ÖÇ05 | Azınlıklara yönelik (etnik ve dini, engelliler, yaşlılar) açığa çıkan önyargı ve ayrımcılık örneklerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Kimlik, Grup Kimliği, Sosyal Kategoriler, Gruplar arası Süreçler | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Önyargı ve Ayrımcılık | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Önyargı ve Ayrımcılık Kuramları 1 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Önyargı ve Ayrımcılık Kuramları 2 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Önyargı ve Ayrımcılık Kuramları 3 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Önyargı ve Ayrımcılık Kuramları 4 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Önyargı ve Ayrımcılık Araştırmalarında Araştırma Desenleri ve Ölçüm Yöntemleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mağdurun Gözünden Ayrımcılık | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | oplumsal Cinsiyet Temelli Önyargı ve Ayrımcılık | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Engelli ve Yaşlı Bireylere Yönelik Önyargı ve Ayrımcılık | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Önyargı ve Ayrımcılıkla Mücadelede Teorik Yaklaşım: Temas Hipotezi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çeşitlilik ve Farklılık | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Vaka Örnekleri 1 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Vaka Örnekleri 2 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,96 | ||
AKTS | 5 AKTS |