Genel Bilgi
Kod | FZK404 |
Ad | Parçacık Fiziği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA EŞKUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EDA EŞKUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Temel parçacık Fiziğini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Leptonlar, kuarklar ve hadronlar, Uzay-zaman simetrileri, Korunum yasaları, kuark durumları ve renk, Kuantum renk dinamiği, jetler ve gluonlar, Zayıf etkileşmeler, Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi, Parçacık dedektörleri, Standart Model Ötesi Fizik, Nötrino kütleleri, karanlık madde, Büyük birleşme kuramları, süpersimetri
Dersin Ön Koşulu
İlgili konu kitaptan çalışılsın
Kaynaklar
Temel Parçacıklara Giriş, Ç. Editörü G. Önengüt, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015
Notlar
Introduction to High Energy Physics.H Perkins, 4th edition, Cambridge Unv. Press, 2000
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel parçacıklar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Parçacık fiziğinde korunum yasalarını kavrar |
ÖÇ03 | Kuvvetli etkileşen parçacıkları tanır |
ÖÇ04 | Kuantum renk dinamiği konusunda gereken bilgiyi kazanır |
ÖÇ05 | Zayıf etkileşme ve zayıf etkileşen parçacıkları öğrenir |
ÖÇ06 | Nötrinoları va Karanlık maddeyi kavrar |
ÖÇ07 | Standart model ötesi teorileri öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Leptonlar, kuarklar ve hadronlar | Kitaptaki ilgili bölümü okuma | |
2 | Uzay-zaman simetriler | Kitaptaki ilgili bölümü okuma | |
3 | Korunum yasaları-I | Kitaptaki ilgili bölümü okuma | |
4 | Korunum yasaları-II | Kitaptaki ilgili bölümü okuma, ödev çözümü | |
5 | Hadronlar: kuark durumları ve renk, Kuantum renk dinamiği, jetler ve gluonlar | Kitaptaki ilgili bölümü okuma | |
6 | Zayıf etkileşmeler: W ve Z bozonları | Kitaptaki ilgili bölümü okuma | |
7 | Yüklü parçacıkların madde ile etkileşmesi | Kitaptaki ilgili bölümü okuma | |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık | |
9 | Yüksüz parçacıkların madde ile etkileşimi | Kitaptaki ilgili bölümü okuma | |
10 | Parçacık dedektörleri I | konu ile ilgili araştırma | |
11 | Parçacık dedektörlerinin kullanılması | konu ile ilgili araştırma | |
12 | Standart Model Ötesi Fizik: Giriş | konu ile ilgili araştırma | |
13 | Nötrino kütleleri, karanlık madde | konu ile ilgili araştırma | |
14 | Büyük birleşme kuramları | konu ile ilgili araştırma | |
15 | Süpersimetri | konu ile ilgili araştırma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 11 | 11 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |