Genel Bilgi
Kod | FZK312 |
Ad | Nanoteknolojiye Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET EKİCİBİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET EKİCİBİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. DOĞAN KAYA (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Nanoteknoloji hakkında temel bilgileri ve uygulama alanlarını, yeni ve disiplinler arası olan bu teknolojideki güncel araştırmaları öğrencilere aktarmaktır.
Dersin İçeriği
Nanoteknolojinin tarihçesi, Nano boyut, büyükten küçüğe mikro ve nanoteknoloji, Kuantum fiziğinin temel kavramları, Nano teller, nano çubuklar, 0D, 1D, 2D, Nano yapıları sentezleme yöntemleri, Nano boyutta ince film kaplama yöntemleri, Nano desen üretim yöntemleri, Nano aygıt üretim teknikleri, Nano yapıların tanımlanma teknikleri, Mikroskobik Tanımlama Yöntemleri (SEM, AFM, STM, TEM), Karbon nanotüp yapıları ve önemi, Karbon nanotüp üretim teknikleri ve uygulamaları, Nano yapıların çeşitli disiplinlerde uygulamaları. Nanoteknoloji alanında güncel araştırmalar ve elde edilen ürünler, Nanoteknoloji alanında Türkiyenin konumu.
Dersin Ön Koşulu
Kuantum Fiziginin Temelleri
Kaynaklar
İbrahim Okur, Nanoteknolojiye Giriş, Değişim Yayınları (2012)
Notlar
İnternet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nanoteknolojinin tarihçesi ve temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Nanoteknolojinin önemini ve uygulama alanlarını kavrar. |
ÖÇ03 | Nanomalzeme ve nano ince film üretim tekniklerini kavrar. |
ÖÇ04 | Yeni malzeme ve nano aygıt üretim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Nanoparçacık üretim teknikleri ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Nanomalzeme karakterizasyon teknikleri hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ07 | Taramalı elektron mikroskobu, Atomik kuvvet mikroskobu vb aygıtlar hakkında sunar. |
ÖÇ08 | Uygulama alanlarına göre farklı teknikleri sınıflandırır. |
ÖÇ09 | Nanoteknolojide yasal düzenlemeler ve etik yaklaşımları kavrar. |
ÖÇ10 | Modern teknoloji ile sürekli öğrenme bilincini geliştirir. |
ÖÇ11 | Dünyada nanoteknoloji alanında yapılan son bilimsel çalışmaları takip edebilecek bilgi düzeyine ulaşır. |
ÖÇ12 | Ülkemizde nanoteknoloji alanında yapılan çalışmaları kavrar.. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nanoteknolojinin tarihçesi, Nano boyut, büyükten küçüğe mikro ve nanoteknoloji | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
2 | Kuantum fiziğinin temel kavramları | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
3 | Nano teller, nano çubuklar, 0D, 1D, 2D | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
4 | Nano yapıları sentezleme yöntemleri | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
5 | Nano boyutta ince film kaplama yöntemleri | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
6 | Nano desen üretim yöntemleri | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
7 | Nano aygıt üretim teknikleri | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
8 | Ara Sınav | Bireysel çalışma | |
9 | Nano yapıların tanımlanma teknikleri | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
10 | Mikroskobik Tanımlama Yöntemleri (SEM, AFM, STM, TEM). | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
11 | Karbon nanotüp yapıları ve önemi | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
12 | Karbon nanotüp üretim teknikleri ve uygulamaları | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
13 | Nano yapıların çeşitli disiplinlerde uygulamaları | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
14 | Nanoteknoloji alanında güncel araştırmalar ve elde edilen ürünler | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
15 | Nanoteknoloji alanında Türkiyenin konumu | Internet veya kitaplardan konu ile ilgili konuda ön bilgi edinme. | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |