Genel Bilgi
Kod | HKU309 |
Ad | AİHM Yargısı Hukuku |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gözde KAZAKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan Hakları alanındaki uluslararası denetim sistemlerinin en etkini olan AİHS mekanizmasını ve AİHMin Türkiye kararlarını inceleyerek ulusal hukukun zaaflarını ortaya koymak.
Dersin İçeriği
AİHM ve Yargı Hukuku dersi kapsamında, şu konular anlatılmaktadır: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kuruluşu, yapısı, organları, mahkemeye başvuru ve mahkemenin karar süreci, mahkeme kararlarının ülkelerin iç hukuklarındaki etkileri, belgeler ve uluslararası antlaşma metinleri.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Durmuş Tezcan,Mustafa Ruhan Erdem, Oğuz Sancakdar, Rıfat Murat Önok- İnsan Hakları El Kitabı, 9.Baskı, Nisan 2021.
Notlar
1982 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | AİHM hakkında temel ve geniş bilgiye sahip olma. |
ÖÇ02 | AİHM yargılama prosedürleri hakkında bilgi sahibi olma. |
ÖÇ03 | AİHS'ndeki haklar hakkında bilgi sahibi olma. |
ÖÇ04 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin kararları hakkında bilgi sahibi olma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan haklarının korunması tarihine genel bir bakış | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İnsan Haklarının Korunmasında Bölgesel Denetim Mekanizmalarının Rolü, AİHSin Hazırlanışı ve Yürürlüğe Girişi | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | AİHS İle Korunan Hakların Niteliği, Sözleşmenin Orijinal Metninde Düzenlenen Haklar / Ek Protokoller İle Düzenlenen Haklar | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | AİHSnin Uygulama Alanı, Sözleşme İle Kurulan Denetim Sisteminin Özellikleri | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mahkemenin Yargı Yetkisinin Kapsamı, Kişisel Başvuru Yolunun Kullanılma Esasları, Genel Koşullar ve Usule İlişkin Koşullar | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | AİHS 2. md yaşam hakkı, AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | AİHS 3. md işkence yasağı AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Bilimsel kaynak araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | AİHS 5. md Kişi özgürlüğü ve güvenliği AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | AİHS 6. md Adil yargılanma AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | AİHS 1 no P. 1 md. Mülkiyet hakkı AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | AİHS 9. Düşünce, vicdan ve din özgürlüğü AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | AİHS 10. md İfade özgürlüğü AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | AİHS 11 . md Örgütlenme özgürlüğü AİHMin Türkiyeye karşı verdiği ihlal kararları | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | AİHM kararlarının Türk pozitif hukukuna etkileri: kararların icrasına yönelik adımların değerlendirilmesi | Bilimsel kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |