GZT212 İletişim Hukuku ve Fikri Haklar

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT212
Ad İletişim Hukuku ve Fikri Haklar
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ARİFE ÖZGE YENİCE CEYLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı iletişim sektöründe çalışacak olan kişilerin kitle iletişim hukukunu bilmeleri ve basın meslek ahlak kurallarına uygun olarak çalışmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim, Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimi, Haberleşme özgürlüğünün içeriği, Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumlulukların neler olduğunu içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cankaya, Ö., & Yamaner, M. B. (2012). Kitle iletişim özgürlüğü. Beta. Çolak, N. İ. (2007). Kitle iletişim hukuku. Seçkin Yayıncılık. Avşar, Z., & Öngören, G. (2010). Bilişim hukuku. Istanbul, Turkey: Türkiye Bankalar Birliği.

Notlar

ŞAHİN, K. Kitle İletişim Hukukunda Editoryal Denetim Sorunu ve Harici Müdahale. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(3), 267-294. Koç, S., & Kaynak, S. (2009). Yeni Medya Olarak İnternet ve Hukuki Kişisel Güvenlik. Özbek, V. Ö. (2002). İnternet Kullanımında Ortaya Çıkabilecek Bazı Ceza Hukuku Sorunları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4(1), 101-158.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim sürecini açıklar
ÖÇ02 Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimini yorumlar
ÖÇ03 Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumluluk kavramlarını tanımlar
ÖÇ04 Teknolojik gelişmeler karşısında iletişim hukuku çözümlerinin neler olduklarını açıklar.
ÖÇ05 Fikri hakların korunması rejimini tanımlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İletişim Faaliyetleri, Kitle İletişim Faaliyetleri ve Hukuk Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kitle İletişim Hukukunun Uluslararası ve Anayasal ve Yasal Temelleri Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Yazılı Basın Faaliyeti : Temel Kavramlar ve İşlevler Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Yazılı Basında Hukuki Sorumluluk ve Kişilik Hakkının Korunması Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Görsel/İşitsel Basın : Radyo Televizyon Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Radyo Televizyon Yayıncılığında Denetim: RTÜK ve Yaptırım Sistemi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Yazılı Basında Ceza Sorumluluğu Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler 1 Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler 2 Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Elektronik Sözleşmeler, Elektronik İmza ve E-Ticaretin Vergilendirilmesi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İnternet Ortamında Telif Haklarının Korunması Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İnternet Yayınlarına İlişkin Hukuksal Çerçeve: 5651 sayılı Kanunun Genel Özellikleri ve Sorumluluk Rejimi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 5651 sayılı Kanun Çerçevesinde İçeriğin Yayından Çıkartılması Tedbiri ile Düzeltme ve Cevap Rejimi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Değerlendirme Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.05.2023 11:04