GZS326 DİJİTAL HABERCİLİK

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS326
Ad DİJİTAL HABERCİLİK
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, dijital habercilik ortamlarını ve imkanlarını tanıtarak, platform bazlı haber üretim ve dağıtım yolları hakkında bilgi edindirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, habercinin ham veriyi nasıl elde edeceğini, bu veriyi haber için nasıl işleyeceğini ve dijital içerik türlerinin hangileri için değerlendireceğinin yöntemlerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Okay, A. S. (2022). Gelenekselden Dijitale İçeriğin Üretimi ve Dönüşümü. Konya: Çizgi. Alankuş, S. (Ed.). (2003). Gazetecilik ve habercilik. İPS İletişim Vakfı. Neuman, W. R. (2018). Dijital fark: Gündelik hayatta dijitalleşme ve medya etkileri kuramı. İstanbul: The Kitap.

Notlar

Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google tekelinde haberciliğin dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 206-229. Bulut, S. (2020). DİJİTAL ÇAĞDA MEDYA: MAKİNE ÖĞRENMESİ, ALGORİTMİK HABERCİLİK VE GAZETECİLİKTE İŞLEVSİZ İNSAN SORUNSALI. Selçuk İletişim, 13(1), 294-313. Aslan, A., Bayrakçı, S., & Küçükvardar, M. (2016). Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği. Marmara İletişim Dergisi, (26), 55-70. Özyal, B., & Tosun, G. E. (2017). Dijital gazeteciliğin gelişen bir formu olarak mobil gazetecilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 60-81.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri, enformasyon, bilgi ve bilgi toplumu kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 Dijital medya ortamları için uygun haber değeri kriterlerini açıklar.
ÖÇ03 Dijital platformlarda yayınlanabilecek bir haberin hangi özellikleri içermesi gerektiğini açıklar.
ÖÇ04 Bir olay veya durum hakkındaki gelkişmeleri içeren bir metni, görüntüyü veya medya içeriğini, haber olarak tasarlayabilir.
ÖÇ05 Sosyal medya haberciliği kavramını Facebook, Twitter ve YouTube gibi platformlar üzerinden, platform bazlı olarak açıklar.
ÖÇ06 Dijital medyada haber üretebilmek için sahip olunması gereken çoklu ortam becerilerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Geleneksel ve dijital medya kavramları Okuma, İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yeni ve dijital medyanın gelişimi Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Dijital medyanın haber üretimindeki yeri ve önemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Dijital medyada haberin kuralları, özellikleri ve formatları Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Dijital medya içeriklerinin analizi Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Dijital medyada haber üretim pratikleri 1 Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Dijital medyada haber üretim pratikleri 2 Okuma ve örnek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Dijital medya haber üretimi ve analizi 1 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Dijital medya haber üretimi ve analizi 2 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Dijital medya haber üretimi ve analizi 3 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Dijital medya haber üretimi ve analizi 4 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Dijital medya haber üretimi ve analizi 5 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Dijital medya haber üretimi ve analizi 6 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Dijital medya haber üretimi ve analizi 7 Örnek haber inceleme ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.01.2024 12:57