Genel Bilgi
Kod | ZTP102 |
Ad | Toprak Bilimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Mert ACAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Canlı, dinamik ve heterojen bir yapı olan toprağın, ekosistem içinde bir çok rolü üstlenmiş olduğu; bitkiler için büyüme ve besleme ortamı olduğu; artık parçalayıcısı, atıkların filtre edilmesi, C, N, S vb. tüm makro-mikro elementlerin doğal döngüsünde vazgeçilmez bir materyal olduğu bilgilerinin öğrencilere verilmesi ve bitkilerin yetişmesi açısından önem taşıyan uygun toprak özelliklerinin belirlenmesi, toprakta yarayışlı suyun hesaplanması, bazı toprak-bitki analizlerinin öğretilmesi gibi pratiğe yönelik bilgi ve deneyimlerin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Pedosfer, Toprak oluşumu, ayrışma, toprak tekstürü, kil mineralleri, toprağın organik maddesi, toprak canlıları, katyon değişim kapasitesi, toprak asitliği, toprak strüktürü, toprak suyu, toprak sıcaklığı, toprak rengi, toprak havası, bitki besin maddeleri, toprak oluşumunu etkileyen faktörler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Toprak Bilgisi
Notlar
Toprak Bilimi ile ilgili farklı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprağın basit bir barınma materyali olmadığı canlı, organik ve inorganik yapıları içinde bulunduran bir dinamik varlık olduğunu bilmek |
ÖÇ02 | Toprakların oluşumunda ana kaya, topografya, zaman, iklim ve canlı organizmalar gibi faktörlerin rollerini ve bu faktörlerden her birinin toprağın özellikleri üzerine etkisinin ne olduğu tahmin edebilmek. |
ÖÇ03 | Toprağın yalnızca bitkilerin büyüme , verim ve kalite özellikleri üzerine değil, güvenli gıda elde etmede ve buna bağlı olarak insan sağlığı üzerinde belirgin etkileri olduğunu bilmek. |
ÖÇ04 | Sulama, gübreleme toprak işleme gibi tarımsal uygulamaların toprak özelliklerine göre değiştiğini kavramak. |
ÖÇ05 | Ekolojik denge açısından toprağın çevre kirleticileri için bir filtre ve tamponlayıcı unsur olduğunu kavramak. |
ÖÇ06 | Toprakların tarımsal özelliklerinin yitirilmesi durumunda bunları tarıma tekrar kazandırmanın ve toprak bozunmazdan önceki özelliklere aynı düzeyde sahip olunmasının olanaklı olmadığının anlaşılması |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprağın Ana materyali bileşimi Özellikleri | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Anorganik ana materyal, mineral ve kayaçlar | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mineral kısmın ayrışma ve parçalanması, fiziksel, kimyasal ve biyolojik ayrışma | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprak tekstürü | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kil Mineralleri | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak Organik maddesi | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toprak Canlıları | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toprak strüktürü | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toprak Asitliği | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Katyon ve anyon adsorpsiyonu | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Toprak sıcaklığı ve toprak rengi | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Toprak havası ve toprak suyu | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Toprak erozyonu | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Toprakta besin maddeleri | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |