Genel Bilgi
Kod | ZTP471 |
Ad | Tarımsal Bilgi Sistemleri I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZEYNEL CEBECİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ZEYNEL CEBECİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, farklı tarımsal bilgi kaynaklarından gelen üretim, araştırma ve yersel verilerin entegrasyonu, erişimi, kullanılması ve paylaşımını sağlamak üzere tüm ölçeklerde ihtiyaç duyulan tarımsal bilgi sistemlerinin yapısını ve tasarımını sunmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, bilgi sistemleri analizi, bilgi sistemi türleri, bilgi sistemlerinin tasarım ve geliştirilmesi, ilişkisel veritabanları, veri modelleme, sorgulama ve küçük ölçekli bilgi sistemleri oluşturma konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Temel Bilgi Teknolojileri Kullanımı dersini almış olmak.
Kaynaklar
Lokuge, S (2020). Rural Entrepreneurship and Innovation in the Digital Era. ISBN10: 1799849422
Notlar
Prost, L., Reau, R., Paravano, L., Cerf, M., & Jeuffroy, M. H. (2018). Designing agricultural systems from invention to implementation: the contribution of agronomy. Lessons from a case study. Agricultural systems, 164, 122-132.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi ve bilgi sistemleriyle ilgili temel terimler ve kavramları anlama |
ÖÇ02 | Bilgi sistemlerinin yapısı ve bileşenlerini tanıma |
ÖÇ03 | Tarımsal faaliyetlerin yürütülmesinde verimlilik ve karlılık için bilgi sistemlerini tanıma ve kullanma bilgi ve becerisi kazanmak |
ÖÇ04 | Küçük ölçekli bilgi sistemlerini tasarlama ve modelleme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarımda faaliyet türleri, iş modelleri ve işlemler | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilgi, tarımsal bilgi, bilgi sistemleri ve bilgi sistemlerinin bileşenleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Bilgi sistemi kategorileri, tanımlamalar, sınıflamalar | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
4 | Bilgi sistemlerinin teknolojik bileşenleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
5 | Bilgi sistemi kullanıcıları ve rolleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İş hareketleri kayıt/işleme sistemleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Ofis bilgi sistemleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yönetim bilgi sistemleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
10 | Yönetici bilgi sistemleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
11 | Uzman sistemler | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Karar destek sistemleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
13 | Bilgi sistemlerinin geliştirilmesi ve yönetimi | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Türkiyede tarımsal bilgi sistemlerinden bazı örnekler | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
15 | Dünyada tarımsal bilgi sistemlerinden bazı örnekler | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |