ZTP402 Hayvan Islahı

3 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZTP402
Ad Hayvan Islahı
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÖKHAN GÖKÇE
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi GÖKHAN GÖKÇE (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Çiftlik hayvanlarında verim düzeylerinin yükseltilebilmesi amacı ile bir veya birden fazla özellik bakımından populasyonun genetik verim düzeyini daha iyi seviyelere getirmenin önemi ve yöntemlerini öğrenir.

Dersin İçeriği

Adaptasyon, Fenotipik varyasyon, Kalıtım derecesi, Tekrarlanma derecesi, Seleksiyon, Damızlık değeri, Generasyonlar arası süre, Yetiştirme sistemleri, Akrabalı yetiştirme, Heterosis, Modern ıslah stratejileri.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yok

Kaynaklar

1. Tüzemen, N., Yanar, M., Akbulut, Ö., 2013. Hayvan Islahı. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No:230. Erzurum, 2013. 2. Sarıca, M., 2020. Hayvan Islahı Ders Notları. http://ebs.omu.edu.tr/240839/67001/2700. Erişim Tarihi: 01.09.2020. 3. Düzgüneş, O., Eliçin, A., Akman, N., 2003. Hayvan Islahı, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ankara. 4. Kumlu, S., 1999. Hayvan Islahı, Türkiye Damızlık Sığır Yet. Birliği Yay., Ankara.

Notlar

1. Tüzemen, N., Yanar, M., Akbulut, Ö., 2013. Hayvan Islahı. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No:230. Erzurum, 2013. 2. Sarıca, M., 2020. Hayvan Islahı Ders Notları. http://ebs.omu.edu.tr/240839/67001/2700. Erişim Tarihi: 01.09.2020. 3. Düzgüneş, O., Eliçin, A., Akman, N., 2003. Hayvan Islahı, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ankara. 4. Kumlu, S., 1999. Hayvan Islahı, Türkiye Damızlık Sığır Yet. Birliği Yay., Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hayvan ıslahında ele alınanan ekonomik verim özelliklerini belirler ve analiz eder
ÖÇ02 Fenotipik varyasyonu hesaplar
ÖÇ03 Genetik parametreleri tahmin eder
ÖÇ04 Hayvan ıslahında doğru yöntem ve araçları seçer ve kullanır
ÖÇ05 Sürdürülebir hayvancılık için seleksiyon ve çiftleştirme programlarını tasarlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hayvan ıslahının amacı ve kapsamı ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Adaptasyon kriterleri ve ekonomik verim düzeyi ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Fenotip ve fenotipik varyasyon. Fenotipik varyasyonun kaynağı olarak çevre ve çevre faktörlerinin etkisi Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Fenotipik varyasyonun kaynağı olarak genotip. Gen ve gen etkisi. Gen frekansının değişimi. Populasyonlara şans, mutasyon ve göçün etkisi. Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Kalıtım ve tekrarlanma derecesinin hesaplanması ve hayvan ıslahındaki önemi Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Seleksiyon ve seleksiyonun etkileri Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Seleksiyonda verimlilik, seleksiyon üstünlüğünün ölçülmesi ve seleksiyon üstünlüğünün artırılması yolları Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Generasyonlar arası süre, hesaplanması ve genetik ilerlemeye etkisi Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Seleksiyon yöntemleri Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Damızlık değeri Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Yetiştirme sistemleri Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Melezleme ve heterosis Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Akrabalı yetiştirme Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Genel tekrar Dinleme ve anlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2023 10:48