ZTP404 Arı Yetiştirme

3 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZTP404
Ad Arı Yetiştirme
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MİKAİL BAYLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bal arısı biyolojisi ve arı yetiştirmenin temel kavram, ilke ve prensiplerine ilişkin teorik ve uygulamaya yönelik sağlam temel bir eğitim alınmasını sağlamaktır. Aday Ziraat Mühendisi olacak öğrencilere kazandırılan bu teknik ve uygulamaya yönelik temel arıcılık bilgilerinin, tarımsal alanda etkin kullanım, yararlanma ve uygulama olanağının sağlanması bu dersin ana hedefi olmaktadır.

Dersin İçeriği

Arıcılığın tarihçesi, Dünya ülkelerinde arıcılığın yapısı, Bal arılarının sistematikteki yeri, coğrafi arı ırklarının dağılımı, özellikleri, bal arısının anatomisi, beslenme ve çiftleşme davranışları, koloni bireylerinin kompozisyonu, yaşam döngüleri; arı ıslahı ve genetiği, Koloni yönetimi, mevsimsel işler, arı hastalık ve zararlıları, arı ürünleri.

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu

Notlar

Prof. Dr. Ferat GENÇ., Yrd. Doç Dr. Ahmet DODOLOĞLU. 2003. Arıcılığın Temel Esasları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 341. Ders Kitapları Serisi No: 88. Erzurum. Prof. Dr. Muhsin DOĞAROĞLU. 1999. Modern Arıcılık Teknikleri. Tekirdağ Üniversitesi. Ziraat Fakültesi. 59030. Tekirdağ. Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. DR.Ertaç TUTKUN., Prof. Dr. Ayşe BOŞGELMEZ. 2003. Bal Arısı Zararlıları ve Hastalıkları Teşhis ve Tedavi Yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölüm, Ekoloji ABD. Beytepe. Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arıcılığın Tarihçesi, Gelişimi, Tarımsal ve Ekonomik Yapıdaki Yeri ve Önemini öğrenir.
ÖÇ02 Dünya ve Türkiye’de Arıcılığının Genel Durumunu, Önemini, Sorunlarını ve Çözüm Yollarını öğrenir.
ÖÇ03 Bal arılarının sistematikteki yerini, coğrafik arı ırklarının dağılımını, özelliklerini ve ırk ayrımında ele alınan karakterleri öğrenir.
ÖÇ04 Koloniyi oluşturan bireyleri, özelliklerini ve görevlerini öğrenir. Arı koloninisini yönetme sistemini kazanır.
ÖÇ05 Bal arılarının yavru ve ergin arı hastalık ve zararlılarını öğrenir. Hastalıklarının etmemlere göre sınıflandırılmasını bilir. Hastalıkları teşhis ve tedavi etmeyi öğrenir.
ÖÇ06 Bal arısının genetik yapısını öğrenir, arı ıslahını öğrenir, seleksiyon, çiftleştirme yöntemlerini bilir. Ana arının yapay tohumlanmasını öğrenir.
ÖÇ07 Bal arılarının doğadan topladığı arı ürünlerini ve vücudundan ürettiği Arı ürünlerinin koloni açısından önemini ve kimyasal, fiziksel yapısını öğrenir.
ÖÇ08 Arı sağlığı konusunda yasal düzenlemeleri uygulamaları ve yaptırımları bilir,
ÖÇ09 Bal arılarının sosyal davranış özelliklerini, davranışı etkileyen iç ve dış faktörleri bilir.
ÖÇ10 Arıcılıkta modern kovan tiplerini ve kullanılan alet ve ekipmanları öğrenir
ÖÇ11 Bal arılarının beslenme fizyolojisini öğrenir. Nektar, polen ve propolis bitki kaynaklarını bilir.
ÖÇ12 Arıcılıkta ilkbahar, oğul, bal, sonbahar ve kış mevsiminde yapılması gereken çalışmaları ve hazırlıkları öğrenir.
ÖÇ13 Kolonide haberleşme mekanizmalarını ve fonksiyonunu, arı danslarını, feromonları ve etkilerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Arı Yetiştiriciliğinin Tarihçesi, Gelişimi, ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Arıcılığın Tarımsal ve Ekonomik Yapıdaki Yeri ve Önemi; ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Dünya ve Türkiye de Arı Yetiştiriciliğinin Önemi, Durumu, Sorunları ve Çözüm Yolları ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Bal Arılarının orjini, taksonomisi, Evrimi ve Sistematikteki Yeri, Arıların Evrimi, Zoolojik Sistemdeki Yeri; Bal Arısı Irkları, dağılımı ve Özellikleri ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bal Arılarının Anatomisi, İç ve dış organlar, Sindrim, Dolaşım, Solunum, Sinir ve Üreme Sistemleri. ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Arı Kolonisini Oluşturan Bireyler ve Özellikleri; Bal Arılarının Biyolojisi ve Davranış Özellikleri. Uygulama I. ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama, arılıkta, kolonide hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Bal Arılarının Yaşadığı Ortam, Petekler Ve Özellikleri, Kolonide İş Bölümü, İşçi Arıların Kovan İçi Ve Kovan Dışı Görevleri Ve Özellikleri ders notu, tepegöz, projeksiyon Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bal Arısı Genetik ve Islahı ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Arıcılık ekipmanları; Uygulama II. ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama, arılıkta, kolonide hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Arıcılıkta yetiştirme sistemleri, Koloni Yönetimi, Mevsimsel İşler; Uygulama III. ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, kolonilerde hazırlı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Arıcılıktan Sağlanan Ürünler; Bal, Balmumu, Polen, Propolis, Arı Zehiri ve Diğer Ürünlerin Özellikleri, Üretim, Muhafaza ve Pazar Durumu; Uygulama III. ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, arılık ve laboratuvarda hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Bitkilerin döllenme biyolojisi ve arıların döllenmedeki rolü,Bombus Arısı yetiştiriciliği ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Bal arısı hastalık ve zararlıları; Uygulama IV. ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, arılık ve laboratuvarın hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Ana arı yetiştirme, paket arıcılığı, göçer arıcılık, arıcılıkda uygulanan satandartlar, yasal düzenlemeler, tebliğler yönetmelikler. ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, arılık ve laboratuvarın hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2023 10:48