Genel Bilgi
Kod | ZTP466 |
Ad | Bal Arısı Hastalık ve Zararlıları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MİKAİL BAYLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bal arısı hastalık ve zararlılarının tanımı, sınıflandırılması ve koloni sağlığı ve insan açısından önemi.
Dersin İçeriği
Bal arısı hastalık ve zararlılarının tanımı, sınıflandırılması ve koloni sağlığı açısından önemi. Bal arlarının bakteriyel,protozoan, fungal, viral hastalıkları, parazitler, zararlı böcekler, bulaşıcı olmayan hastalıklar ve rahatsızlıklar, bitkilerden kaynaklanan zehirlenmeler, kalıtsal bozukluklar, nedeni belli olmayan hastalıklar; arı hastalıklarının buluşma şekli, klinik belirtileri, laboratuvar ortamında teşhis, korunma ve savaşım yöntemleri; arı zararlılarının yayılma ve bulaşma yolları, morfolojisi, biyolojisi ve ekolojisi, zarar şekli, salgın yapma durumu, savaşım yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu
Notlar
Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. DR.Ertaç TUTKUN., Prof. Dr. Ayşe BOŞGELMEZ. 2003. Bal Arısı Zararlıları ve Hastalıkları Teşhis ve Tedavi Yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölüm, Ekoloji ABD. Beytepe. Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bal arısı hastalıklarını bilir, |
ÖÇ02 | Bal arısı zararlılarını bilir, |
ÖÇ03 | Bal arısı hastalık ve zararlılarını koloni ve laboratuar koşullarında teşhis etmesini bilir, |
ÖÇ04 | Bal arısı hastalık ve zararlılardan korunma yollarını ve savaşım yöntemlerini uygulamayı bilir, |
ÖÇ05 | Arı sağlığı konusunda yasal düzenlemelerii uygulamaları ve yaptırımları bilir, |
ÖÇ06 | Arı sağlığı konusunda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını bilir, |
ÖÇ07 | Zirai mücadele ilaçlarının bal arılarına olan etkilerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arı sağlığının önemi, tarihçesi ve sorunları | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bal arısı hastalık ve zararlılarının sınıflandırılması. | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bal Arısının Zararlıları I; morfolojisi, belirtieri, çoğalması, yayılışı | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bal Arısı Zararlıları II; biyolojisi ve ekolojisi | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bal Arısı Zararlıları III; teşhis, korunma yolları. | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Bal Arısı Zararlıları IV; savaşım yöntemleri | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Bal arıları üzerine zirai mücade ilaçlarının etkileri | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bal Arısı Hastalıkları II: Yavru Hastalıkları; kolonide ve laboratuarda teşhis yöntemleri, | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta ve laboratuarda hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bal Arısı Hastalıkları III: Yavru Hastalıkları; korunma ve savaşım yöntemleri, | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bal Arısı Hastalıkları I: Ergin Arı Hastalıkları I; yayılımı, bulaşma şekli, belirtileri, | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Bal Arısı Hastalıkları II: Ergin Arı Hastalıkları; kolonide ve laboratuarda teşhis yöntemleri, | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta ve laboratuarda hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bal Arısı Hastalıkları III: Ergin Arı Hastalıkları; korunma ve savaşım yöntemleri, | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Arılara zararlı böcekler, bulaşıcı olmayan hastalıklar ve rahatsızlıklar, bitkilerden kaynaklanan zehirlenmeler, kalıtsal bozukluklar, diğer hastalıklar | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Arı sağlığı ile ilgili yasal düzenlemeler, tebliğler, yönetmelikler, arı ilaçları kalıntı düzeyleri. | Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |