ZTP466 Bal Arısı Hastalık ve Zararlıları

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZTP466
Ad Bal Arısı Hastalık ve Zararlıları
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MİKAİL BAYLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bal arısı hastalık ve zararlılarının tanımı, sınıflandırılması ve koloni sağlığı ve insan açısından önemi.

Dersin İçeriği

Bal arısı hastalık ve zararlılarının tanımı, sınıflandırılması ve koloni sağlığı açısından önemi. Bal arlarının bakteriyel,protozoan, fungal, viral hastalıkları, parazitler, zararlı böcekler, bulaşıcı olmayan hastalıklar ve rahatsızlıklar, bitkilerden kaynaklanan zehirlenmeler, kalıtsal bozukluklar, nedeni belli olmayan hastalıklar; arı hastalıklarının buluşma şekli, klinik belirtileri, laboratuvar ortamında teşhis, korunma ve savaşım yöntemleri; arı zararlılarının yayılma ve bulaşma yolları, morfolojisi, biyolojisi ve ekolojisi, zarar şekli, salgın yapma durumu, savaşım yöntemleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu

Notlar

Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. DR.Ertaç TUTKUN., Prof. Dr. Ayşe BOŞGELMEZ. 2003. Bal Arısı Zararlıları ve Hastalıkları Teşhis ve Tedavi Yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölüm, Ekoloji ABD. Beytepe. Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bal arısı hastalıklarını bilir,
ÖÇ02 Bal arısı zararlılarını bilir,
ÖÇ03 Bal arısı hastalık ve zararlılarını koloni ve laboratuar koşullarında teşhis etmesini bilir,
ÖÇ04 Bal arısı hastalık ve zararlılardan korunma yollarını ve savaşım yöntemlerini uygulamayı bilir,
ÖÇ05 Arı sağlığı konusunda yasal düzenlemelerii uygulamaları ve yaptırımları bilir,
ÖÇ06 Arı sağlığı konusunda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını bilir,
ÖÇ07 Zirai mücadele ilaçlarının bal arılarına olan etkilerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Arı sağlığının önemi, tarihçesi ve sorunları Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bal arısı hastalık ve zararlılarının sınıflandırılması. Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Bal Arısının Zararlıları I; morfolojisi, belirtieri, çoğalması, yayılışı Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Bal Arısı Zararlıları II; biyolojisi ve ekolojisi Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bal Arısı Zararlıları III; teşhis, korunma yolları. Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Bal Arısı Zararlıları IV; savaşım yöntemleri Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Bal arıları üzerine zirai mücade ilaçlarının etkileri Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bal Arısı Hastalıkları II: Yavru Hastalıkları; kolonide ve laboratuarda teşhis yöntemleri, Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta ve laboratuarda hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Bal Arısı Hastalıkları III: Yavru Hastalıkları; korunma ve savaşım yöntemleri, Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Bal Arısı Hastalıkları I: Ergin Arı Hastalıkları I; yayılımı, bulaşma şekli, belirtileri, Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Bal Arısı Hastalıkları II: Ergin Arı Hastalıkları; kolonide ve laboratuarda teşhis yöntemleri, Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta ve laboratuarda hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Bal Arısı Hastalıkları III: Ergin Arı Hastalıkları; korunma ve savaşım yöntemleri, Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Arılara zararlı böcekler, bulaşıcı olmayan hastalıklar ve rahatsızlıklar, bitkilerden kaynaklanan zehirlenmeler, kalıtsal bozukluklar, diğer hastalıklar Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu, arılıkta koloni hazırlığ Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Arı sağlığı ile ilgili yasal düzenlemeler, tebliğler, yönetmelikler, arı ilaçları kalıntı düzeyleri. Ders notu, projeksiyon, tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2023 10:49