Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Ülkemiz arıcılığının en önemli sorunlarından olan ana arı yetiştirmenin temel kavram, ilke ve prensiplerinin teorik ve uygulamalı temel eğitimini alarak, teknik düzeyde ana arı yetiştirme misyonuna ve beceresine sahip olarak; bu alandaki açığı kapatmaya yönelik çalışmaları yürüterek ve yön vererek işletmelerde verimliliğe katkı sağlamak.
Dersin İçeriği
Ana arı yetiştiriciliğinin önemi; ana arının kolonideki rolü, üreme sistemi, yumurtlama etkinliği, ana arı oluşumuna etki eden faktörler, ana arı kalitesini etkileyen faktörler, ana arının orijini, sınıflandırılması, ana arının performansının saptanması; ana arı yetiştiriciliğinin biyolojik esaslari, ana ari üretim yöntemleri, ana arı üretim takvimi ve kayıt tutma, ana arı üretim işletmesinin özellikleri ve sürekli üretim organizasyonu; ana arının çiftleşmesi, doğal ve yapay çiftleştirme; ana arıların pazara hazırlanması, ana arıda kalite kontrolü; paket arıcılığının gelişimi, önemi, kullanılma amaçları ve özellikleri, paket arı üretim sistemi, Türkiye´ de paket arıcılığının geleceği ve önemi; yapay tohumlamanın önemi ve kuralları, yapay tohumlama tekniği, yapay tohumlamanın kazandırdığı üstünlükler ve olanaklar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu
Notlar
Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara. Prof. Dr. Ferat GENÇ., Yrd. Doç Dr. Ahmet DODOLOĞLU. 2003. Arıcılığın Temel Esasları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 341. Ders Kitapları Serisi No: 88. Erzurum.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ana arı yetiştirmenin önemini ve biyolojik esaslarını bilir |
ÖÇ02 | Teknik ana arı yetiştirme yöntemlerini bilir, |
ÖÇ03 | Yapay tohumlama tekniğini bilir, |
ÖÇ04 | Ana arı üretim işletme modelini ve organizasyonu bilir, |
ÖÇ05 | Ana arılarda kalite kontrolünü bilir, |
ÖÇ06 | Ana arıları pazara hazırlama ve muhafaza tekniklerini bilir, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ana Arı Yetiştiriciliğinin Tarihçesi | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ana ve Erkek Arının Üreme Sistemleri | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ana Arının biyolojisi ve davranışları, | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ana Arıların Üretimi | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Ana Arı YetiştirmeYöntemleri; Miller, Alley, Smith, Doolittle Methods | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Ana arı yetiştirme: UYGULAMA I | Arılıkta uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Ana arıların pazara hazırlanması | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Soru hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doolittle Yöntemi ile Ana Arı Yetiştirme; Uygulama II. | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ana arı Çiftleştirme Kolonileri | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ana arıların Bakımı | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı, arlıkta hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yetiştirme ve Stok Geliştirme | Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu hazırlığı, arlıkta hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ana arı yetiştirme: UYGULAMA III | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kontrollü Çiftleştirme | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı, Laboratuarda hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ana arıların Hastalıkları | Arılıkta ve kolonilerde uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |