Genel Bilgi
Kod | MD0051 |
Ad | Solunabilir toz ve pnömokonyoz |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Meslek hastalığına neden olan faktörleri vurgulamak, solunabilir toz içindeki kül ve kuvars miktarlarının ölçüm tekniğini öğretmek.
Dersin İçeriği
Toz Kaynakları, Tozların Sınıflandırılması, Solunabilir Toz, Pnömokonyoz, Kömür İşçisi Pnömokonyozu, Toz ölçer Cihazlar, Toz Yoğunluklarının Ölçümü ve Analizi, Solunabilir Toz İçindeki Kül ve Kuvarsın Ölçümü, FTIR ve XRD yöntemi, Eşik Sınır Değer, Maden İşyerlerinde Tozla Mücadele ve Mevzuat.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Didari, V., BEÜ Maden Müh. Böl., Zonguldak.
Notlar
Saltoğlu, S. Madenlerde Havalandırma ve Emniyet İşleri., İTÜ Yay., İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toz kaynaklarının tespiti |
ÖÇ02 | İşyerlerinin tozluluk açısından sınıflandırılması |
ÖÇ03 | Toza bağlı oluşan meslek hastalıklarının belirlenmesi ve pnömokonyoz |
ÖÇ04 | Solunabilir tozdaki kuvarsın önemi ve miktarının belirlenmesi |
ÖÇ05 | Sağlığa zararlı tozlarla mücadele yöntemleri |
ÖÇ06 | Maden iş yerlerinde tozla mücadele çalışmalarının işçi sağlığı ve iş güvenliği açısından önemini ve gerekliliğini kavratmak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toz Kaynakları, Tozların Sınıflandırılması | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Solunabilir Toz | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Pnömkonyozlar | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kömür İşçisi Pnömokonyozu | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tozölçer Cihazlar | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Toz Yoğunluklarının Ölçümü ve Analizi | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Solunabilir Toz İçindeki Kül ve Kuvars Miktarının Ölçümü | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | ARA SINAV | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
10 | FTIR Tekniği | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | XRD Tekniği | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Maden İş Yerlerinde Tozla Mücadele | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Mevzuat | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Solunabilir Toz ile Mücadele | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | DERS NOTU OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | DÖNEM SONU SINAVI | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Solunabilir Toz Konusunda Yapılmış Makalelerin İncelenmesi | MAKALELER OKUNACAK | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |