Genel Bilgi
Kod | ECF306 |
Ad | Farmasötik Kimya Laboratuvarı III |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN TARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN TARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN TARI (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı ilaçların kalitatif analizlerinde ve yapılarının aydınlatılmasında kullanılan ultraviyole, infrared, nükleer manyetik rezonans ve kütle spekroskopisi gibi bazı enstümental analiz tekniklerinin esaslarının öğrenilmesi ve uygulama becerilerinin kazanılmasıdır.
Dersin İçeriği
İlaç etken maddelerinin kalitatif analizinde ve yapı aydınlatılmasında kullanılan ultraviyole, infrared, nükleer magnetik rezonans, kütle spektroskopisi teknikleri ve elemental analizi prensipleri, bazı ilaçların sentezi ve analizi ile ilgili literatür araştırmaları
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
O. Tarı, T. Yalçın, Farmasötik Kimya Laboratuvar III Föyü, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, No:10, 2019.
Notlar
O. Tarı, T. Yalçın, Farmasötik Kimya Laboratuvar III Föyü, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, No:10, 2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Organik bileşiklerin yapılarının aydınlatılmasında kullanılan spektral yöntemleri (UV, IR, NMR ve kütle) açıklar. |
ÖÇ02 | Tüm spektral verileri aynı anda tartışarak molekülün yapısını aydınlatır. |
ÖÇ03 | Spektral verilerden bilinmeyen maddenin yapısına ulaşır. |
ÖÇ04 | Literatür araştırması ile bazı ilaç moleküllerinin sentezini yapar. |
ÖÇ05 | Veri tabanları ve bilimsel kaynakları kullanarak sentezlediği bileşiklerin, analiz ve etki mekanizması bilgilerine ulaşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Demonstrasyon (Elemental Analiz) | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Demonstrasyon (Spektroskopiğe giriş ve UV) | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | IR spektrometresi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 1H-NMR spektrometresi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 13C-NMR spektrometresi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mass spektrometresi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bilinmeyen 1. grup bileşiğin spektrumunun incelenmesi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının tekrarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Bilinmeyen 2. grup bileşiğin spektrumunun incelenmesi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Benzimidazol türevi ilaç sentezi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | İzoniazid sentezi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Parasetamol sentezi | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ödev, tartışma | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Ödev, tartışma-2 | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Ödev, tartışma-3 | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |