Genel Bilgi
Kod | ECS306 |
Ad | Hormonlar ve Vitaminlerin Biyokimyası |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hormonlar ve vitaminlerin biyokimyası hakkında öğrencilere temel bilgilerin kazandırılması ve eczacılık bakış açısı ile hastalıklarla olan ilişkilerinin kavranılması.
Dersin İçeriği
Hormonların genel özellikleri, hormonların etki mekanizmaları, tiroid hormonları, kalsiyum ve fosfor metabolizmasını düzenleyen hormonlar, pankreas hormonları, adrenal hormonlar, gonadlar ve steroid hormonlar, hipotalamus ve hipofiz hormonları, gastrointestinal hormonlar, vitaminlerin biyokimyasal fonksiyonları, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler konularında bilgi verilir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Taner, O. İnsan Biyokimyası Palme 2016 ISBN 9789758624201 Bernhard, K. Hormones and the Endocrine System Springer International Publishing 2016 ISBN 978-3-319-15060-4
Notlar
Alptekin Ö, ÇÜBİS sistemine yüklenmiş olan ders notları, 2022 Web of science
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hormonlar ilgili terimleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Hormonların etki mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ03 | Hormonların fizyolojik fonksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Endokrin hastalıkların nedenlerindeki temel mekanizmaları açıklar. |
ÖÇ05 | Hormonları ölçmek için kullanılan tekniklerin neler olduğunu sayar. |
ÖÇ06 | Hormonları ölçmek için kullanılan tekniklerin prensiplerini açıklar. |
ÖÇ07 | Vitaminlerin fizyolojik fonksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Vitaminlerin metabolizmasını açıklar. |
ÖÇ09 | Vitaminlerin vitamin eksikliği ve fazlalığınında ortaya çıkabilecek semptomları açıklar. |
ÖÇ10 | İleri düzeydeki bir araştırmayı yapabilme, toplumu sağlık alanında eğitme ve yönlendirme yetkinliğine sahip olur |
ÖÇ11 | Yaşam boyu öğrenme, kendini yenileme eczacılık hizmetlerinin geliştirilmesi konusunda yetkindir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hormonların genel özellikleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hormonların etki mekanizmaları I | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hormonların etki mekanizmaları II | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Tiroid Hormonları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kalsiyum ve Fosfor metabolizmasını düzenleyen hormonlar | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Pankreas Hormonları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Adrenal Medulla Hormonları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Adrenal Korteks Hormonları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gastrointestinal hormonlar | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Vitaminlerin Biyokimyasal fonksiyonları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yağda Çözünen Vitaminler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Suda Çözünen Vitaminler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Vitaminlerle ilgili güncel çalışmalar | Bilimsel veri tabanlarından güncel bilimsel çalışmaların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |